Nederlands fotomuseum


26.NOV.2011_15.JAN.2012

Afgelopen jaren werkte de kunstenaar Erik Wesselo in opdracht van het Fotomuseum, Havenbedrijf Rotterdam en SKOR aan zijn beeldproject ZAND over Maasvlakte 2. Wesselo reisde hiervoor naar Rameshwaram (Zuid India), Seamangeum (Zuid Korea) en Palm Jumeirah (Dubai) waar hij grote landaanwinningprojecten vastlegde op polaroid foto's en 16 mm filmbeelden. Deze combineert hij met de beelden die hij maakte van Maasvlakte 2. Altijd weer weet Wesselo een verwarrend en verrassend beeld op te roepen.

"ZAND" is het bindende element en tevens het materiaal waarmee nieuw land aangelegd wordt. Zand als bouwsteen maar ook als 'in los zand' dat uit elkaar valt, beweegt en dat door de wind meegenomen wordt in de lucht of met het water verdwijnt in de zee. Op verschillende plekken in de wereld heeft Wesselo het aanleggen en verdwijnen van land vastgelegd op film en foto. De gebieden zijn verschillend, en de redenen waarom ze worden aangelegd of moeten verdwijnen ook. Belangrijke factoren die Wesselo's werk naar voren komen zijn economische ontwikkeling en wat de veranderingen die de aanleg of juist het verdwijnen van de gebieden voor de omgeving en de mensen daar betekent.

Erik Wesselo (1964) is een conceptueel kunstenaar die werkt met fotografie, film, video en tekeningen. Bekend zijn zijn korte films Backward, Düffels Möll en Burning Up.

Wesselo in Tubelight (TL #70, 2010, interview met ) "In het kort zal de film gaan over het verdwijnen en het ontstaan van land. Naast Rotterdam speelt de film zich af op diverse locaties, onder meer in India. De andere twee locaties wil ik nog even voor me houden zolang er nog niets op celluloid staat. Ook ben ik aan het filmen in Rameshwaram, een schiereiland in Tamil Nadu. Deze plek straalt een specifiek gevoel van verdwijning uit. Het is moeilijk om deze ruimte te definiëren in schaal, maar ook om zijn geschiedenis en bestemming te bepalen. Zowel in Rotterdam als in Rameshwaram krijg je een gevoel van oneindigheid en vergankelijkheid. De ruimtes lijken enorm, ofschoon het beide twee smalle stroken land zijn die verdwijnen in en begrensd zijn door de zee. Soms vertelt alleen het licht, de lucht of een door de mens gemaakt object iets over waar je bent.

Eerdere opdrachten in het project Maasvlakte 2 waren vergeven aan Dorothée Meyer, Rosa Barba en Marcel van Eeden