Toyota Nederland

Toyota onthult de GT 86

Hij heet GT 86 en zet Toyota opnieuw op de kaart als maker van extreem dynamische sportauto's. Deze week onthult Toyota op de Tokyo Motor Show de opvolger van iconen als de AE-86, de Celica, MR2, Sports 800 - en in zekere zin ook van de 2000 GT en Supra. De berijder van de achterwiel aangedreven GT 86 commandeert via zijn rechtervoet een hoogtoerige 2-liter boxermotor met 200 pk. De aspiraties van Toyota met dit model blijken ook uit het feit dat de GT 86 wordt gebouwd op een volledig nieuw ontwikkeld sportonderstel. De prijs van de GT 86 wordt begin volgend jaar bekend gemaakt. Rijden kan medio 2012.

Toyota wil een vette glimlach op het gezicht van elke bestuurder van een GT 86 toveren. De nieuwe sportscar van Toyota is dan ook ontwikkeld om een flinke dosis rijplezier te geven. Aandrijflijn, onderstel, zitpositie, stuurgevoel, weggedrag, prestaties, uitrusting: de GT 86 moest niet alleen een nieuw model worden, maar ook een waardig opvolger van zijn sportieve voorgangers. En dus ligt de lat hoog.

F1-aerodynamica voor optimale downforce en grip Het eerste dat aan de buitenkant opvalt, is dat de carrosserie van de GT 86 bijzonder compact is. De sportauto is nog geen 1,29 meter hoog en
4,24 meter lang. De huid van de auto is strak om het chassis gevouwen. Bij het ontwikkelen van de carrosserie is dan ook met (meer dan) een schuin oog gekeken naar de aerodynamische lessen die Toyota heeft getrokken uit haar Formule1-tijd. Het geeft de GT 86 veel downforce en grip; ideale ingrediënten voor stuurplezier.

Interieur onderstreept sportieve inborst van de GT 86 Achter het stuur, wordt de sportieve inborst van de auto verder onderstreept. De chauffeur houdt een lekker klein stuur in handen, laat zijn voeten rusten op lichtmetalen pedalen, en zit extreem laag in de auto. Zijn ogen vallen op de centraal in het instrumentarium geplaatste toerenteller en als `ie de GT 86 met automaat heeft besteld, bedienen zijn vingers de schakelflippers achter het stuur. Twee kuipstoeltjes, carbon delen. zwarte hemelbekleding, zwart leder met rode stiksels, een kort naast het stuur geplaatste versnellingspook en tuimelschakelaars moedigen de bestuurder verder aan om de GT 86 bij het nekvel te grijpen.

Lage zitpositie, laag gewicht, laag zwaartepunt Eenmaal in beweging wordt dat gevoel alleen maar versterkt. Door de lage zitpositie en de laag gemonteerde boxermotor, ligt het zwaartepunt van de toch al lichtgewicht GT 86 op slechts 47,5 centimeter boven het wegdek. Ook de gewichtsverdeling benadert dankzij de achterwielaandrijving en de zo ver mogelijk naar achteren geplaatste aandrijflijn het optimum: 53:47.

Boxermotor met Toyota D-4S technologie: meer vermogen en meer trekkracht
Dat leidt ertoe dat de inzittenden optimaal kunnen genieten van de kracht van de samen met Subaru ontwikkelde 2-liter boxermotor. Toyota rust het blok uit met gescheiden twin injectoren voor zowel directe als indirecte inspuiting onder hoge compressie van 12,5:1. Dit D-4S systeem zorgt voor een toename in vermogen en koppel over een breed toerengebied zonder concessies te doen aan verbruik en uitstoot. Daardoor levert de motor in de GT 86 200 pk (bij 7.000 tpm) en 205 Nm (bij 6.600 tpm). Desondanks zullen normverbruik en uitstoot trendzettend laag zijn.

Rijden op de limiet mogelijk door aangepaste elektronica Het onderstel is gebouwd voor sportieve prestaties. Vóór maakt de GT 86 gebruik van MacPherson veerpoten en aan de achterzijde wordt een dubbele wishbone ophanging gemonteerd. Rijden op de limiet wordt bovendien niet gefrustreerd door al te enthousiast ingrijpen van de veiligheidsvoorzieningen als ABS en (een uitschakelbaar) VSC; deze werden speciaal voor de GT 86 aangepast.

Prijzen en specificaties worden pas in de eerste helft van 2012 bekend gemaakt. De GT 86 staat naar verwachting medio volgend jaar in de showroom.