Toyota onthult de GT 86
Hij heet GT 86 en zet Toyota opnieuw op de kaart als maker van extreem
dynamische sportauto's. Deze week onthult Toyota op de Tokyo Motor Show
de opvolger van iconen als de AE-86, de Celica, MR2, Sports 800 - en in
zekere zin ook van de 2000 GT en Supra. De berijder van de achterwiel
aangedreven GT 86 commandeert via zijn rechtervoet een hoogtoerige
2-liter boxermotor met 200 pk. De aspiraties van Toyota met dit model
blijken ook uit het feit dat de GT 86 wordt gebouwd op een volledig
nieuw ontwikkeld sportonderstel. De prijs van de GT 86 wordt begin
volgend jaar bekend gemaakt. Rijden kan medio 2012.
Toyota wil een vette glimlach op het gezicht van elke bestuurder van
een GT 86 toveren. De nieuwe sportscar van Toyota is dan ook ontwikkeld
om een flinke dosis rijplezier te geven. Aandrijflijn, onderstel,
zitpositie, stuurgevoel, weggedrag, prestaties, uitrusting: de GT 86
moest niet alleen een nieuw model worden, maar ook een waardig opvolger
van zijn sportieve voorgangers. En dus ligt de lat hoog.
F1-aerodynamica voor optimale downforce en grip
Het eerste dat aan de buitenkant opvalt, is dat de carrosserie van de
GT 86 bijzonder compact is. De sportauto is nog geen 1,29 meter hoog en
4,24 meter lang. De huid van de auto is strak om het chassis gevouwen.
Bij het ontwikkelen van de carrosserie is dan ook met (meer dan) een
schuin oog gekeken naar de aerodynamische lessen die Toyota heeft
getrokken uit haar Formule1-tijd. Het geeft de GT 86 veel downforce en
grip; ideale ingrediënten voor stuurplezier.
Interieur onderstreept sportieve inborst van de GT 86
Achter het stuur, wordt de sportieve inborst van de auto verder
onderstreept. De chauffeur houdt een lekker klein stuur in handen, laat
zijn voeten rusten op lichtmetalen pedalen, en zit extreem laag in de
auto. Zijn ogen vallen op de centraal in het instrumentarium geplaatste
toerenteller en als `ie de GT 86 met automaat heeft besteld, bedienen
zijn vingers de schakelflippers achter het stuur. Twee kuipstoeltjes,
carbon delen. zwarte hemelbekleding, zwart leder met rode stiksels, een
kort naast het stuur geplaatste versnellingspook en tuimelschakelaars
moedigen de bestuurder verder aan om de GT 86 bij het nekvel te
grijpen.
Lage zitpositie, laag gewicht, laag zwaartepunt
Eenmaal in beweging wordt dat gevoel alleen maar versterkt. Door de
lage zitpositie en de laag gemonteerde boxermotor, ligt het zwaartepunt
van de toch al lichtgewicht GT 86 op slechts 47,5 centimeter boven het
wegdek. Ook de gewichtsverdeling benadert dankzij de
achterwielaandrijving en de zo ver mogelijk naar achteren geplaatste
aandrijflijn het optimum: 53:47.
Boxermotor met Toyota D-4S technologie: meer vermogen en meer
trekkracht
Dat leidt ertoe dat de inzittenden optimaal kunnen genieten van de
kracht van de samen met Subaru ontwikkelde 2-liter boxermotor. Toyota
rust het blok uit met gescheiden twin injectoren voor zowel directe als
indirecte inspuiting onder hoge compressie van 12,5:1. Dit D-4S systeem
zorgt voor een toename in vermogen en koppel over een breed
toerengebied zonder concessies te doen aan verbruik en uitstoot.
Daardoor levert de motor in de GT 86 200 pk (bij 7.000 tpm) en 205 Nm
(bij 6.600 tpm). Desondanks zullen normverbruik en uitstoot
trendzettend laag zijn.
Rijden op de limiet mogelijk door aangepaste elektronica
Het onderstel is gebouwd voor sportieve prestaties. Vóór maakt de GT 86
gebruik van MacPherson veerpoten en aan de achterzijde wordt een
dubbele wishbone ophanging gemonteerd. Rijden op de limiet wordt
bovendien niet gefrustreerd door al te enthousiast ingrijpen van de
veiligheidsvoorzieningen als ABS en (een uitschakelbaar) VSC; deze
werden speciaal voor de GT 86 aangepast.
Prijzen en specificaties worden pas in de eerste helft van 2012 bekend
gemaakt. De GT 86 staat naar verwachting medio volgend jaar in de
showroom.
Toyota Nederland