Gemeente Helmond


Gratis elektrische scooter voor winnaars

Ter afsluiting van de campagne Electric Heroes reikte wethouder Tielemans zondagmiddag twee elektrische scooters uit aan de prijswinnaars.

Gemeente Helmond heeft een grote ambitie op het gebied van elektrisch vervoer. De campagne Electric Heroes is erop gericht om elektrisch rijden onder jongeren te stimuleren. De jongeren kregen de mogelijkheid om gedurende twee dagen een elektrische scooter uit te proberen. Van deze testperiode maakten zij een film- of fotoverslag en het leukste, mooiste of beste verslag wordt beloond met een elektrische scooter. Daarnaast kunnen ook de jongeren die een stem uitgebracht hebben een elektrische scooter winnen.

Gratis scooters voor winnaars

In totaal namen 22 jongeren deel, waarvan er 13 een filmpje instuurden. Van deze 13 filmpjes werden de 5 met de meesten stemmen voorgelegd aan een deskundige jury. Deze jury koos Liyu Liu als winnaar. Uit alle stemmers werd Pien Luth geloot als winnaar. Wethouder Tielemans reikte in de rust van Helmond Sport Willem II de elektrische scooters aan de prijswinnaars uit.

Elektrisch rijden stimuleren onder jongeren

Met de campagne Electric Heroes stimuleert de gemeente elektrisch rijden onder jongeren. We richten ons daarbij in eerste instantie op scooters. Elektrische scooters veroorzaken geen geluidsoverlast, ze zijn beter voor het milieu dan scooters met een verbrandingsmotor en toch snel en stoer. Daarnaast heb je geen benzinekosten meer: de brandstof komt immers thuis uit het stopcontact. Uit onderzoek is echter gebleken dat jongeren onbekend zijn met elektrische scooters. Om hen met deze scooters in aanraking te laten komen is het project Electric Heroes gestart.

Campagne Electric Heroes

Aan de testperiode ging een uitgebreide promotiecampagne vooraf. Op 13 september 2011 is deze campagne officieel van start gegaan met de overhandiging van de sleutels van de elektrische scooters aan twee Helmondse local heroes, spelers van Helmond Sport. Gedurende drie dagen kregen ze de scooters in bruikleen. Via social media (Twitter, Facebook) deelden ze hun ervaringen met hun veelal jonge fans.

Langs de scholen

Daarnaast ging het promotieteam 'Electric Heroes' op 16 september langs de middelbare scholen en het MBO van Helmond, zodat jongeren op het schoolplein informatie konden inwinnen over de voordelen van elektrische scooters. Om hen te kunnen overtuigen, blijkt het namelijk belangrijk dat jongeren de scooters met eigen ogen kunnen zien. Voor de scholen waren informatiepakketten samengesteld.

Green graffiti

De actie werd bovendien ondersteund met green graffiti. Hierbij werd op enkele schoolpleinen een mal op de grond gelegd met het logo van de Electric Heroes. Met een hogedrukspuit werd op de niet afgedekte plaatsen het vuil van de stoep verwijderd, waardoor het logo op de stoep achterbleef. Na verloop van tijd verdween het logo automatisch.

Vervolg

De succesvolle Electric Heroes campagne krijgt een vervolg in de vorm van een subsidieregeling. Kopers van een nieuwe elektrische scooter kunnen via de gemeente een aanschafpremie ontvangen van 30% van de aankoopwaarde (met een maximum van 750,00). Meer informatie over deze regeling en de voorwaarden is te vinden op de website van Gemeente Helmond.

Fotgrafie: Pressvisuals.com