Gemeente Helmond
Gratis elektrische scooter voor winnaars
Ter afsluiting van de campagne Electric Heroes reikte wethouder
Tielemans zondagmiddag twee elektrische scooters uit aan de
prijswinnaars.
Gemeente Helmond heeft een grote ambitie op het gebied van elektrisch
vervoer. De campagne Electric Heroes is erop gericht om elektrisch
rijden onder jongeren te stimuleren. De jongeren kregen de mogelijkheid
om gedurende twee dagen een elektrische scooter uit te proberen. Van
deze testperiode maakten zij een film- of fotoverslag en het leukste,
mooiste of beste verslag wordt beloond met een elektrische scooter.
Daarnaast kunnen ook de jongeren die een stem uitgebracht hebben een
elektrische scooter winnen.
Gratis scooters voor winnaars
In totaal namen 22 jongeren deel, waarvan er 13 een filmpje instuurden.
Van deze 13 filmpjes werden de 5 met de meesten stemmen voorgelegd aan
een deskundige jury. Deze jury koos Liyu Liu als winnaar. Uit alle
stemmers werd Pien Luth geloot als winnaar. Wethouder Tielemans reikte
in de rust van Helmond Sport Willem II de elektrische scooters aan de
prijswinnaars uit.
Elektrisch rijden stimuleren onder jongeren
Met de campagne Electric Heroes stimuleert de gemeente elektrisch
rijden onder jongeren. We richten ons daarbij in eerste instantie op
scooters. Elektrische scooters veroorzaken geen geluidsoverlast, ze
zijn beter voor het milieu dan scooters met een verbrandingsmotor en
toch snel en stoer. Daarnaast heb je geen benzinekosten meer: de
brandstof komt immers thuis uit het stopcontact. Uit onderzoek is
echter gebleken dat jongeren onbekend zijn met elektrische scooters. Om
hen met deze scooters in aanraking te laten komen is het project
Electric Heroes gestart.
Campagne Electric Heroes
Aan de testperiode ging een uitgebreide promotiecampagne vooraf. Op 13
september 2011 is deze campagne officieel van start gegaan met de
overhandiging van de sleutels van de elektrische scooters aan twee
Helmondse local heroes, spelers van Helmond Sport. Gedurende drie dagen
kregen ze de scooters in bruikleen. Via social media (Twitter,
Facebook) deelden ze hun ervaringen met hun veelal jonge fans.
Langs de scholen
Daarnaast ging het promotieteam 'Electric Heroes' op 16 september langs
de middelbare scholen en het MBO van Helmond, zodat jongeren op het
schoolplein informatie konden inwinnen over de voordelen van
elektrische scooters. Om hen te kunnen overtuigen, blijkt het namelijk
belangrijk dat jongeren de scooters met eigen ogen kunnen zien. Voor de
scholen waren informatiepakketten samengesteld.
Green graffiti
De actie werd bovendien ondersteund met green graffiti. Hierbij werd op
enkele schoolpleinen een mal op de grond gelegd met het logo van de
Electric Heroes. Met een hogedrukspuit werd op de niet afgedekte
plaatsen het vuil van de stoep verwijderd, waardoor het logo op de
stoep achterbleef. Na verloop van tijd verdween het logo automatisch.
Vervolg
De succesvolle Electric Heroes campagne krijgt een vervolg in de vorm
van een subsidieregeling. Kopers van een nieuwe elektrische scooter
kunnen via de gemeente een aanschafpremie ontvangen van 30% van de
aankoopwaarde (met een maximum van 750,00). Meer informatie over deze
regeling en de voorwaarden is te vinden op de website van Gemeente
Helmond.
Fotgrafie: Pressvisuals.com