Koopstromenonderzoek Randstad: internetwinkelen in regio Amsterdam sterkst
gestegen
maandag 28 november 2011
Internetaankopen stijgen sterk en bestedingen in winkels dalen
zorgelijk in de regio Amsterdam. Een belangrijke reden waarom de
winkelleegstand in de Randstad sterk toeneemt. Het functioneren van
veel binnensteden en dorpscentra staat sterk onder druk. Dat zijn de
belangrijkste uitkomsten van het Koopstromenonderzoek Randstad 2011. De
cijfers bevestigen de zorg van Kamer van Koophandel Amsterdam over de
ontwikkeling van de detailhandel in haar regio. Zij roept samen met
collega-Kamers van Koophandel betrokken overheden op tot meer regie op
de winkelplanning.
Opvallend is dat de regio Amsterdam te maken heeft met een grotere
omzetafvloeiing dan -toevloeiing. Goede bereikbaarheid en lage
parkeerkosten maken dat een deel van de inwoners van Amsterdam ervoor
kiest de wekelijkse boodschappen buiten de stad te doen zoals in
naburige regio's als Amstel- en Meerlanden en Gooi- en Vechtstreek.
De afvloeiing naar internet is bij alle regio's in Noord-Holland in de
niet-dagelijkse sector groter dan in de dagelijkse sector. Opvallend
hierin is de positie van de regio Amsterdam: 60% van de verminderde
omzet is resultaat van aankopen via internet en niet in de winkel.
Een aantal opmerkelijke uitkomsten voor de regio Amsterdam is:
* Zaanstreek is de enige gemeente in Noord-Holland waar de
leegstaande meters en winkels gedaald zijn
* IJmond kent de sterkste procentuele groei van leegstand ondanks dat
het winkelaanbod in de periode 2004-2011 niet is gegroeid
* Met name voor Amsterdam geldt dat buitenlandse toeristen een
belangrijke bijdrage leveren aan de totale detailhandelsomzet
* Amsterdam Boven het IJ en Amsterdam Osdorp scoren als niet-
binnenstedelijke winkelcentra hoog qua omzet
* Van omzetgroei is sprake in Hoofddorp-centrum en Haarlem-Schalkwijk
Het koopstromenonderzoek Randstad wordt eens in de vier jaar
uitgevoerd, mede in opdracht van de Kamers van Koophandel in de
provincies Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en een gedeelte van
Flevoland. Een kleine 70.000 consumenten is ondervraagd over hun
koopgedrag.
De cijfers bevestigen de signalen die de Kamers van Koophandel uit hun
dagelijkse contacten met individuele winkeliers en
winkeliersverenigingen krijgen. Het onderzoek maakt duidelijk dat er
iets moet gebeuren. De Kamers zijn van mening dat de oplossing ligt in
het verbeteren van de kwaliteit van winkelgebieden door:
1. Meer regie te voeren op de winkelplanning
2. Het beleid te richten op kwaliteit in plaats van kwantiteit
(minder, maar wel betere winkels)
3. Nauwere samenwerking tussen alle betrokken partijen: overheden,
ondernemers, brancheorganisaties en vastgoedeigenaren
4. Ondernemers bewust te maken van kansen die er ook zijn (inspelen op
de veranderde consumentenvoorkeuren)
Over de sterkere nadruk op kwaliteit in plaats van kwantiteit en de
nauwere samenwerking gaan de gezamenlijk Kamers van Koophandel in de
Randstad in gesprek met alle betrokken partijen. Daarnaast gaan de
Kamers zelf in 2012 een voorlichtingsprogramma aanbieden over innovatie
in de detailhandel. Dit is een voorlichtingstraject voor individuele
ondernemers en bestuurders van winkeliersverenigingen die niet willen
toekijken hoe hun sector verandert, maar het als een kans zien en ermee
aan de slag willen gaan.
Bron: KvK Amsterdam
Kamer van Koophandel