Provincie Noord-Brabant

Dit is een gezamenlijk persbericht BZW en provincie Noord-Brabant

Minister zegt ¤425 mln ttoe na 2020

Aanpak A58 in zicht

's-Hertogenbosch, 25 november 2011 - De ombouw van de A58 Tilburg - Eindhoven en Galder - Sint Annabosch is een stap dichterbij. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu reserveert ¤425 miljoen voor deze Rijksweg in de meerjarenplannnen van het Rijk. Provincie Noord-Brabant en het regionaal bedrijfsleven zijn blij met deze toezegging, maar vinden dat dit knelpunt niet tot na 2020 kan wachten. Zij willen deze weg 5 tot 7 jaar eerder aanpakken via een publiek-private samenwerking en roepen de Minister op om de uitwerking van deze businesscase samen mogelijk te maken.

De A58 is al jaren één van de grootste fileknelpunten in het Brabants wegennet. Peter Swinkels, voorzitter Brabants- Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW), namens het regionale bedrijfsleven en Ruud van Heugten, gedeputeerde Mobiliteit, namens de regionale overheden zijn verheugd dat de Minister niet alleen de aanpak van het bedrijfsleven volgt en daarmee het belang van deze weg erkent, maar ook het geld hiervoor reserveert in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Ruimte (MIRT) van 2021-2023.

De nood hiervoor is recent ook bevestigd door de verkeerstellingen van RWS: de files op deze weg zijn de afgelopen jaren verdubbeld. De weg verbindt Eindhoven (5e grootste stad van Nederland) en Tilburg (6e) met elkaar en is van essentieel belang voor de bereikbaarheid van Eindhoven Airport en de vele bedrijven in Zuid-Nederland. Bovendien is een goede doorstroming op deze weg voor verkeer vanuit de Randstad en de havencomplexen in het westen naar Brainport/Brabant of verder naar België en Duitsland van groot economisch belang.

Publiek-private samenwerking A58

Afgelopen zomer presenteerde Stichting A58 (waarin de BZW, Bouwend Nederland en de Kamers van Koophandel gezamenlijk optrekken) het voorstel voor een publiek-private samenwerking, met de nadruk op innovatie. Met het voorstel willen de partijen:

(1) de trajecten Galder - St. Annabosch en Tilburg - Eindhoven vn versneld ombouwen tot 2x3 rijstroken;

(2) technische innovaties toepassen en ontwikkelen, gericht op duurzaamheid en benutting op het gehele traject A58 (Vlissingen - Eindhoven);

(3) ervaring opdoen met PPS-methoden.

Hiermee wordt de verbreding tot 2x3 rijstroken 5 tot 7 jaar eerder gerealiseerd.

De Minister werkt echter alleen mee aan dit voorstel, als de provincie de garantie afgeeft dat zij de voorfinanciering voor haar rekening neemt.

Gedeputeerde Van Heugten: 'Voorfinanciering kost veel geld en we lopen risico's. Een harde garantie in dit stadium van het proces moet kunnen worden onderbouwd met een concrete uitwerking of verkenning van het Rijk. Ik verwacht daarom maatwerk en medewerking van de Minister, zodat we verder met het bedrijfsleven en Rijkswaterstaat een samenwerking kunnen opzetten, die voor Provinciale Staten acceptabel zal kunnen zijn."

BZW-Voorzitter Swinkels: 'Natuurlijk wil de provincie een redelijke rentevergoeding ontvangen voor haar voorfinanciering. Door de innovatieve aanpak van het concept ZuidNet A58, kostenbesparing door schaalvergroting en inkomsten uit exploitatie, zal het mogelijk zijn om de kosten van die rentevergoeding uit het project zelf te kunnen opbrengen. ZuidNet A58 heeft de ambitie om de weg op te bouwen uit hoogwaardige verhardingsconstructies, de doorstroom en veiligheid te bevorderen, energie op te wekken uit warmte en inkomsten te genereren uit de exploitatie van servicestations, bewaakte parkeerplaatsen voor vrachtverkeer en elke andere ontwikkeling die bijdraagt aan winst. Een ultieme win-win situatie dus!'

MIRT

In het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Ruimte (MIRT) staan alle infrastructurele projecten die het Rijk de komende jaren gaat uitvoeren.

Op 12 december a.s. bespreekt de Tweede Kamer het MIRT inclusief alle Brabantse projecten voor de periode tot en met 2023 en kan daarna de volgende fase van start.