Rijksoverheid
66ste Havengildediner
Toespraak | 25-11-2011
Minister Schultz sprak vrijdag 25 november op het 66^ste Havengilde
diner van de Haven Amsterdam. De minister sprak haar lof uit over het
feit dat de havenregio gegroeid was met 4,5% ondanks de economische
tegenslag. Ze was eveneens enthousiast over de plannen van het
havenbedrijf om nóg meer met de regio samen te werken. Volgens de
bewindsvrouw past dat ook goed in haar beleid om in dit deel van
Nederland te investeren in de bereikbaarheid. "In het
Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van 2012
zijn 202 projecten opgenomen die direct of indirect de bereikbaarheid
in ons land zullen verbeteren. Een flink deel van het geld besteden we
in het noordelijk deel van de Randstad. Uw regio", aldus de minister.
Dames en heren,
De boegbeelden van de Gouden Eeuw zijn niet meer wat ze waren. Het
voormalige Amsterdamse hoofdkwartier van de VOC aan de Oude Hoogstraat
is een universiteitsgebouw geworden. Het West-Indisch Huis aan de
Herenmarkt waar gedurende de Gouden Eeuw de WIC kantoor hield, kunt u
afhuren voor feesten en partijen. Maar de haven van Amsterdam is
gelukkig nog altijd de haven. Dat lijkt mij toch behoorlijk belangrijk.
Wat is de stad Amsterdam zonder zijn haven? En wat was Nederland in de
Gouden Eeuw zonder de stad Amsterdam? De handelsdrift en nijverheid van
de VOC en de WIC maakten onze voorouders onmetelijk rijk. Amsterdam is
gebouwd op haring, kruidnagel, foelie, peper en nootmuskaat.
En Duits bier. De internationale handel bracht ons welvaart. Net als nu
overigens.
De huidige handelsroutes zijn eeuwenoud.
Maar op water zie je geen geschiedenis. De historie van de zeeroutes
wordt pas op land zichtbaar; in de havens en de steden.
In Amsterdam werd de bloeiperiode van de haven zichtbaar door de groei
van de stad.
Om de toegenomen drukte aan te kunnen werd aan de Westelijke kant van
Amsterdam de 'Nieuwe Waal' uitgegraven. Ook werden de `Realen',
`Prinsen' en `Bickers' eilanden aangelegd.
Die ongekende bloeiperiode staat in schril contrast met wat we vandaag
ervaren. Om met Dertje Meijer te spreken in het jaarverslag van de
haven: "2010 was een pittig jaar."
Desondanks lukte het de Amsterdamse havenregio met 4,5 procent te
groeien.
Zeehavens Amsterdam stijgt naar de vierde positie op de ranglijst van
Europese havens. Ondanks de tegenslag, stroopte u de mouwen op.
In datzelfde jaarverslag staat dat de regio steeds belangrijker wordt
voor de Amsterdamse haven. U wilt meer en intensiever met de regio
samenwerken.Terecht. Het profijt is immers wederzijds.
Vorig jaar vertelde ik u tijdens dit diner dat mijn beleid gericht is
op het vergroten van het Nederlandse marktaandeel met meer dan 45
procent in de havenhandel van Noordwest Europa.
En dat we daarvoor al onze havens nodig hebben: van de Noordelijke
zeehavens tot aan het Scheldebekken.
Het betekent dat we grootschalig investeren in de regio's waar deze
havens liggen.
Het betekent dat we de bereikbaarheid in Nederland op orde moeten
krijgen en houden.
Net als u, stroopten wij de mouwen op.
In het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport, het
MIRT, van 2012 zijn 202 projecten opgenomen die direct of indirect de
bereikbaarheid in ons land zullen verbeteren. Een flink deel van het
geld besteden we in het noordelijk deel van de Randstad. Uw regio.
En wat we voor ogen hebben is allerminst kinderachtig. Zo gaan de A1,
2, 6, 9 en de A10 flink op de schop: 63 nieuwe kilometers aan snelweg,
2 tunnels, 2 bruggen, een aquaduct, de wijziging van 5 knooppunten, de
aanpassing of vernieuwing van 100 kunstwerken en het plaatsten van
geluidsschermen zullen de bereikbaarheid en leefbaarheid van dit gebied
op peil houden, zo niet sterk verbeteren.
4,4 miljard euro geven we tussen nu en 2020 uit aan de uitbreiding en
verbetering van de infrastructuur tussen het knooppunt Badhoevedorp en
Almere Buiten-Oost.
Dat is een derde van mijn totale jaarbudget.
Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en Westrandweg zorgen we voor
een ontsluiting van het Westelijk Havengebied van Amsterdam. Over twee
jaar zijn de Tweede Coentunnel en Westrandweg klaar, dan wordt de
bestaande Coentunnel gerenoveerd. In 2014 is het volledige tracé open
voor het verkeer. De provincie Noord Holland en het Rijk werken ook aan
een visie voor het Noordzeekanaalgebied.
Er gebeurt veel in de regio. En IJmuiden slaan we natuurlijk niet over.
Zo investeren we 63 miljoen in een nieuwe lichterlocatie in de
buitenhaven. Geen gering bedrag, zeker in vergelijking met andere
projecten.
Uiteraard zijn we druk bezig met de zeesluis.
Het is een moeilijk proces waar we scope, tijd en geld in lijn moeten
zien te krijgen met de gemaakte afspraken.
Daarbij rekening houdend met de uitkomsten van de MKBA en milieuruimte.
Dit vergt nog de nodige aandacht, maar het beslismoment om door te
kunnen gaan naar de volgende fase van de planstudie verwacht ik aan het
begin van het nieuwe jaar.
De bouw van een grotere sluis zal de doorstroming verbeteren. Dat is
zeker nodig.
Maar wat ik nu zo mooi vind, is dat u, net als ik, ziet dat het met
bouwen alleen niet gaat lukken.We moeten onze infrastructuur beter
benutten.
Dat kan door gebruik te maken van techniek of door bestaande trajecten
met elkaar te verbinden. U zet beiden in. Zo biedt sinds dit najaar een
radarsysteem langs het Noordzeekanaal actuele verkeersinformatie over
de scheepvaart.
En is Haven Amsterdam sinds de zomer verbonden met de Betuweroute.
Daarnaast werkt u samen met de gemeente Lelystad aan Flevokust. Een
bedrijvenpark dat goed bereikbaar is via water, spoor en weg.
Haven Amsterdam blijft ambitieus. Ondanks de tegenslag van de afgelopen
paar jaar. Er waait een gure wind, maar in de Amsterdamse haven blijven
de mouwen opgestroopt. De haven wil blijven groeien.
Maar de mensen van Haven Amsterdam willen die groei niet ten koste
laten gaan van water, bodem en lucht.
Het zijn geen loze woorden.
Ik noem drie bewijzen:
1. Dit jaar opende Greenmills in het havengebied; de grootste
biodieselfabriek van de stad.
2. Ondanks al uw nijverheid, voldoet de haven aan de normen voor de
luchtkwaliteit.
3. Sinds begin dit jaar beloont u schone schepen met kortingen op het
havengeld.
Zoals het in het jaarverslag van de haven staat: "Het wordt heel
spannend. Maar ongeacht de uitkomst, gaan we voor verdere
professionalisering, dienstverlening én regionalisering." Met
dergelijke ambitie blijft de Amsterdamse haven ook de komende eeuwen
een wereldhaven.
Dank u wel.