Rijksoverheid
130 km per uur vanaf september 2012 de nieuwe norm.
Nieuwsbericht | 28-11-2011
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) verhoogt per 1
september 2012 de maximumsnelheid op de autosnelwegen naar 130
kilometer per uur. Alleen waar 130 niet mogelijk is vanwege het milieu
en de verkeersveiligheid geldt een lagere maximum snelheid.
In de praktijk betekent dit dat vanaf september op bijna zestig procent
van de Nederlandse autosnelwegen 130 kilometer per uur kan worden
gereden. Op ruim 900 kilometer van de snelwegen geldt de nieuwe maximum
snelheid 24 uur per dag, op bijna 500 kilometer autosnelweg kan via
een dynamisch regime in de avond en nacht 130 kilometer per uur worden
gereden. Aanvullend onderzoekt minister Schultz nog of de maximum
snelheid op nog eens ruim 450 kilometer van de snelwegen (19 procent)
omhoog kan. Het gaat hier om snelwegen die in de buurt van beschermde
natuurgebieden liggen.
Daarnaast gaat in juli 2012 op vier van de vijf 80 km-zones bij de
grote steden de snelheid weer omhoog naar 100 km per uur. Dit is
mogelijk omdat de luchtkwaliteit in Nederland de afgelopen jaren sterk
is verbeterd. Ook blijkt uit eerdere evaluaties dat 80 kilometer kan
leiden tot een slechtere doorstroming van het verkeer. Over de A20 bij
Rotterdam neemt de minister dit jaar een besluit als het experiment met
dynamische snelheden daar is afgerond.
De minister heeft vandaag de resultaten van het experiment met een
(dynamische) maximum snelheid van 130 kilometer per uur op acht
trajecten naar de Tweede Kamer gestuurd. "Het is experiment is
succesvol verlopen", aldus de minister in de brief. De experimenten
tonen aan dat het mogelijk is binnen de randvoorwaarden voor
luchtkwaliteit en geluid de algemene maximum snelheid op autosnelwegen
in Nederland te verhogen naar 130 kilometer per uur. "130 wordt de
nieuwe norm; harder rijden waar het kan en langzamer waar het moet",
aldus de minister. "Met de verhoging kunnen we onze bestaande
infrastructuur beter benutten en voldoen we aan een maatschappelijke
vraag. Je bent sneller op de plek van bestemming en het sluit ook beter
aan bij de beleving van de weggebruiker."
Om de verhoging van de maximum snelheid mogelijk te maken trekt de
minister 132 miljoen euro uit en wordt circa 50 miljoen euro eerder
geïnvesteerd. Het gaat daarbij onder andere om investeringen in extra
schermen voor de luchtkwaliteit en nieuwe verkeersborden bij wegen waar
niet de gehele dag 130 km per uur kan worden gereden. Investeringen
voor geluid (bijvoorbeeld geluidschermen en Zoab), worden eerder gedaan
zodat ook op de langere termijn binnen de afgesproken geluidsplafonds
wordt gebleven.
In de brief aan de Tweede Kamer staat de minister uitgebreid stil bij
de gevolgen voor de verkeersveiligheid. Ze houdt onverkort vast aan de
nationale doelstellingen om de aantallen verkeerslachtoffers terug te
dringen. Uit de analyse die in het kader van het experiment is gedaan,
blijkt dat een hogere snelheid zonder extra maatregelen kan leiden tot
meer dodelijke slachtoffers en ernstig gewonden. Om de gewenste dalende
trend van verkeerslachtoffers vast te houden trekt de minister 85
miljoen euro extra uit voor de verbetering van de verkeersveiligheid op
de snelwegen.
De minister zal de komende maanden de voorbereidingen treffen voor de
landelijke uitrol van de nieuwe maximum snelheid. Het Reglement
Verkeersregels en Verkeerstekens wordt aangepast zodat niet langer 120
km per uur maar 130 km per uur het uitgangpunt voor de autosnelwegen in
Nederland wordt. Voor de wegen waar 130 km per uur niet, of niet de
hele dag mogelijk is zal de minister nieuwe verkeersbesluiten nemen.
Totdat landelijk 130 kilometer per uur de norm is, blijft op de acht
trajecten uit het experiment het (dynamische) regime van 130 kilometer
per uur van kracht.