Rabobank Nederland

Rabobank: Winkelier zonder omnichannel retailing heeft geen toekomst

Rabobank lanceert nieuwe eVisie Werk aan de Winkel! - Live en via iPad-applicatie

De Nederlandse detaillist is onvoldoende uitgerust om het hoofd te bieden aan het snel veranderende koopgedrag van consumenten. Hij of zij denkt nog te veel vanuit de trouwe klant met winkeltas, die koopt bij zijn stenen winkel en soms bij zijn onlinewebshop. Ondernemers zouden moeten streven naar een integrale klantbenadering, waarbij het aanbod in de verkoopkanalen niet verschilt. Waar de consument ook koopt, hij moet overal dezelfde eenduidige merkbeleving hebben!

Deze conclusie staat in de nieuwe eVisie van de Rabobank. Die visie, omnichannel retailing, wordt vandaag gepresenteerd op het eerste landelijke Congres e-commerce 'Werk aan de winkel!'. De bijbehorende iPad-applicatie is vanaf vandaag beschikbaar in de iTunes App Store.

Het koopgedrag van de Nederlandse consument wijzigt ingrijpend en snel. Bedroeg het aantal online aankooptransacties in 2005 nog zo'n 19,5 miljoen, in 2011 stijgt het naar verwachting tot 73 miljoen, met zo'n 200.000 online bestellingen per dag. Ook de omzet die hiermee is gemoeid stijgt hard: bedroegen de consumenten-bestedingen online in 2005 nog 1,37 miljard Euro, voor 2010 was dit al 7,7 miljard Euro en voor 2011 wordt een jaaromzet verwacht van meer dan 9 miljard Euro. Van de inmiddels 11 miljoen Nederlanders die regelmatig actief zijn op het internet hebben er 8 miljoen in de eerste helft van 2011 één of meerdere aankopen online gedaan.

De Rabobank concludeert dat de gemiddelde ondernemer in de detailhandel, groothandel, dienstverlening en in de meeste andere sectoren, zijn verkoopkanalen niet of onvoldoende klantgericht inzet. Waar internet als verkoopkanaal wordt gebruikt ziet hij het nog vooral als een verplichte aanvulling op de stenen winkel. Volgens de Rabobank is deze benadering te eenzijdig en moet een detaillist zijn klantcontacten meer integraal managen. Via 'Omnichannel retailing' herkent de detaillist de consument in ieder afzonderlijk kanaal en benadert hij hem persoonlijk. Dat heeft overduidelijk de voorkeur van de klant.

Volgens Edwin de Ron van Rabobank, investeert zijn bank nadrukkelijk in de voorwaarden voor omnichannel retailing: "Deze ontwikkeling is onomkeerbaar. We helpen onze leden en klanten bij die ontwikkeling met professionele en schaalbare betaaloplossingen en met oplossingen die hun informatiestromen en hun geldstromen verbinden. Voor de benodigde bedrijfsorganisatie wordt een concreet stappenplan beschikbaar gesteld."

Tijdens het congres e-commerce: 'Werk aan de winkel !' krijgt een selectie van Nederlandse MKB-ondernemers, naast de visie van de Rabobank, de meest actuele stand van zaken op het gebied van e-commerce te horen van toonaangevende sprekers als Cor Molenaar, hoogleraar e-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Tom Coronel, eigenaar van meerdere web shops en (Emerce) e-commerce man van 2011. Voor de ontwikkeling van haar eVisie heeft de Rabobank samengewerkt met HEMA, Biretco en Post.NL.


* eVisie iTunes via http://itunes.apple.com/us/app/rabo-evisie/id477158364?ls=1&mt=8
* eVisie PDF via www.rabobank.nl/images/evisie_werk_aan_de_winkel_29406589.pdf
* Stappenplan via www.ikgastarten.nl/webwinkels

Noot voor de redactie,

Rabobank Nederland