Grote zorgen om impact nieuwe tunnel onder Waterweg
Persbericht van Vereniging Natuurmonumenten
TNS Nipo: 79 procent van omwonenden maakt zich grote zorgen over
kwaliteit leefomgeving
leefomgeving
Maar liefst 79% van de omwonenden maakt zich grote zorgen over de
kwaliteit van hun leefomgeving door onder meer de plannen voor een
nieuwe snelweg en tunnel onder de Nieuwe Waterweg in de regio Rijnmond.
Dat blijkt uit een onderzoek dat TNS NIPO uitvoerde in opdracht van
Natuurmonumenten. De meeste zorgen maken de respondenten zich over de
aanleg van weer een nieuwe snelweg, het toenemend verkeer, de
luchtverontreiniging en de afname van groen en natuur in hun omgeving.
Dr. Agnes van den Berg, omgevingspsycholoog bij Alterra, onderdeel van
Wageningen UR: "Deze resultaten bevestigen de grote betekenis van groen
en natuur voor mensen. We weten al heel lang dat groen de gezondheid
bevordert en essentieel is voor de kwaliteit van de leefomgeving, ik
ben verbijsterd dat de impact van de snelwegverbindingen op de
kwaliteit van de leefomgeving niet al veel eerder in de besluitvorming
is meegenomen."
Begin december beslist minister Schultz van Haegen over de plannen voor
een nieuw stuk snelweg als verbinding tussen de noord- en zuidoever van
de Rotterdamse haven. Zij kiest dan uit twee varianten, de
Blankenburgtunnel of de Oranjetunnel. Uit het onderzoek blijkt dat 67%
van de respondenten een voorkeur heeft voor de Oranjetunnel, slechts
18% geeft de voorkeur aan de Blankenburgtunnel.
Leefbaarheid
Suzanne Klaassen, campagneleider Natuurmonumenten:"De keuze tussen de
Blankenburgtunnel en de Oranjetunnel lijkt zich te beperken tot de
verkeerscijfers. Wat de mensen ervan vinden wordt snel aan de kant
gezet, omdat het verkeer door moet rijden. Bij een goede afweging hoort
ook het belang van mensen en de natuur meegenomen te worden. De
resultaten uit dit onderzoek geven een representatief beeld van de
impact die zulke plannen hebben op de mensen die er wonen. Maar liefst
92% van de mensen vindt dat een goede economie niet zonder natuur- en
recreatiegebieden kan. En 88% vindt dat de overheid moet kiezen voor
een snelwegvariant waarbij natuur en landschap ontzien worden, ook als
dat meer geld kost. Het wordt hoog tijd dat ook deze argumenten mee
worden gewogen in de besluitvorming over de tunnels."
97% hecht grote waarde aan nabijheid groen en natuur
Opvallend is dat vrijwel alle respondenten (97%) het belangrijk vindt
dat er voldoende en goed bereikbaar groen op korte afstand aanwezig is.
Dr. Agnes van den Berg:"Deze reactie is heel herkenbaar. Groen is één
van de meest gewaardeerde kwaliteiten in de leefomgeving. De
aanwezigheid van groen bevordert de gezondheid, vermindert stress, en
stimuleert sociale contacten en een gezonde, actieve leefstijl. Het
stimuleert kinderen om meer buiten te spelen en bevordert daarmee hun
ontwikkeling. Helaas zijn ongerepte groene gebieden zoals
Midden-Delfland steeds schaarser in een dichtbevolkt land als
Nederland. Daardoor worden deze gebieden extra gewaardeerd en maximaal
benut om te fietsen, rennen en te varen -zolang het nog kan."
50% wil best langere reistijd om Midden-Delfland te behouden
Tekenend voor de reacties van de omwonenden is ook dat hoewel voor 37%
de Blankenburgtunnel de snelste variant zou zijn, toch 58% van deze
groep de voorkeur geeft aan de Oranjetunnel. Bovendien geeft de helft
van alle respondenten (50%) aan bereid zijn langere reistijd te
accepteren als Midden-Delfland behouden blijft.
Besluitvorming
Suzanne Klaassen, Natuurmonumenten:"Het wordt de komende weken
spannend. Begin december maakt minister Schultz bekend welke variant
haar voorkeur heeft. Op 12 december spreekt zij hierover met de Tweede
Kamer. Wij gaan er van uit dat zowel Schultz als de Kamer bij hun
afwegingen ook kijkt naar de leefbaarheid van de omwonenden.
Uiteindelijk moeten we allemaal met elkaar wonen in dit land waarin
zowel ruimte moet zijn voor economie, maar ook voor mens en natuur."
Blankenburg- of Oranjetunnel
Om de verkeersproblemen ten westen van Rotterdam op te lossen, wil de
overheid een extra verbinding aanleggen tussen de snelwegen A20 en A15.
Dat wordt een tunnel onder de Nieuwe Waterweg en een nieuw stuk
snelweg. Op dit moment liggen er twee mogelijke opties: de
Blankenburgtunnel en de Oranjetunnel. De Blankenburgtunnel is door het
zuidelijk deel van Midden-Delfland gepland, de laatste groene oase
tussen Rotterdam, Den Haag en Delft. Een bijzonder gebied en een
prachtig landschap met grote cultuurhistorische waarde. De
Oranjetunnel, 8 kilometer westelijker, is daarentegen veel beter in te
passen. Natuurmonumenten zet zich in voor het behoud van een mooi
Midden-Delfland en wil daarom de aanleg van de Blankenburgtunnel
voorkomen.
TNS NIPO onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van
Nederlanders van 18 jaar en ouder, woonachtig in de gemeenten
Maassluis, Midden-Delfland, Schiedam en Vlaardingen. In totaal hebben
614 respondenten deelgenomen aan het onderzoek. De resultaten zijn
herwogen naar geslacht, leeftijd en de verhouding van de gemeenten. Het
veldwerk heeft plaatsgevonden van vrijdag 11 tot en met dinsdag 15
november 2011.
Links:
http://www.natuurmonumenten.nl
Razende Robot Reporter