Dyslexie in zorgstelsel een succes: Behandeling dyslexie is effectief
Persbericht van IWAL
Computerondersteunde behandeling van leesproblemen is succesvol bij
kinderen met een ernstige vorm van dyslexie. Dit blijkt uit onderzoek
dat is uitgevoerd in samenwerking tussen de Universiteit van Amsterdam
en het IWAL Instituut voor Dyslexie. Het onderzoek toont aan dat door
het bieden van de gespecialiseerde behandeling LEXY in een klinische
setting, kinderen met ernstige dyslexie functionele niveaus van lezen
en spellen bereiken. Dit betekent dat kinderen die anders ernstig
belemmerd worden in het school- en maatschappelijke carrière dankzij
behandeling hun talenten kunnen ontplooien. Dit is het eerste onderzoek
dat het succes laat zien van de opname van dyslexie in het zorgpakket.
Behandeling
Aan het onderzoek deden 99 kinderen met ernstige dyslexie mee. Eén
groep kreeg een klinische behandeling bij het IWAL terwijl de andere
groep de binnen het onderwijs gebruikelijke zorg kreeg. De behandeling
bestaat uit een computerondersteunde, cognitieve training gericht op
het systematisch aanleren en automatiseren van letter-klank associaties
in de context van het lezen en het spellen.
De groep die behandeling gekregen had maakte grote sprongen in hun
lees- en spellingsvaardigheden en bereikte niveaus binnen de normale
range, terwijl de andere groep in dezelfde periode geen verbeteringen
vertoonde in hun lees- en spellingsniveaus. Dit is een zeer belangrijk
resultaat omdat het laat zien dat deze kinderen, die anders structureel
belemmerd blijven door hun leeshandicap, door middel van deze
gespecialiseerde behandeling tot functionele lees- en spellingsniveaus
kunnen komen. Bovendien bleken de behandeleffecten niet afhankelijk te
zijn van kind-specifieke kenmerken; de behandeling lijkt daarmee
geschikt te zijn voor een brede groep kinderen met ernstige dyslexie.
Dyslexie
Het belangrijkste kenmerk van dyslexie is dat mensen een specifiek en
hardnekkig probleem hebben met het lezen en spellen. In Nederland heeft
ongeveer 4% van de bevolking ernstige dyslexie, dat zijn ruim 600.000
mensen. In de huidige kennismaatschappij zijn leesvaardigheden
essentieel om sociaal-economisch succesvol te zijn. Doordat ze niet in
staat zijn te voldoen aan de eisen die de maatschappij stelt aan onze
leesvermogens, lopen mensen met ernstige dyslexie zonder behandeling
een groot risico op negatieve academische, economische en sociale
gevolgen.
Vergoedingsregeling Dyslexie
Jaarlijks stromen naar schatting 200.000 leerplichtige kinderen het
onderwijs in, van deze groep hebben 7200 kinderen professionele
begeleiding nodig. Sinds 2009 is de behandeling van ernstige dyslexie
opgenomen in het basispakket van de zorgverzekering, waarmee
professionele hulp voor iedereen toegankelijk werd;
de regeling heeft tot nu toe een voorlopig karakter en eind 2011 zal
een evaluatie van de regeling door het ministerie van VWS plaatsvinden.
Dit onderzoek laat zien dat met deze regeling kinderen met ernstige
dyslexie de mogelijkheid geboden wordt om in belangrijke mate hun
leesbeperking en daarmee de belemmeringen in hun academische en
economische ontplooiing te overwinnen. De resultaten ondersteuning
daarmee in belangrijke mate de maatschappelijke waarde van deze
vergoedingsregeling.
Links:
http://www.iwal.nl
Razende Robot Reporter