Gemeente Breda

Overeenkomst met Consortium Spoorzone Breda voor Stationskwartier Het college heeft op 30 november een intentieovereenkomst ondertekend met het Consortium Spoorzone Breda VOF. Doel is de haalbaarheid te onderzoeken van de herontwikkeling van de locatie Spoorstraat/hoek Academiesingel in het toekomstige Stationskwartier. De intentieovereenkomst volgt op gesprekken die het consortium sinds 2010 heeft gevoerd over de herontwikkeling van dit deel van Via Breda.

NS Poort heeft onlangs besloten zich te concentreren op de ontwikkeling van stations en het daarmee samenhangende vastgoed. Gevolg is dat het in het Bredase stationsgebied geen risicodragende, ontwikkelende partij meer wil zijn. Daarom vindt het college het een logische stap de haalbaarheid van herontwikkeling van dit deelgebied binnen Via Breda te onderzoeken. Daartoe dient de ondertekende overeenkomst met het Consortium Spoorzone BredaVOF.

Wethouder Arbouw: "Het ondertekenen van de intentieovereenkomst is voor mij een belangrijk signaal dat marktpartijen in deze economisch moeilijker tijden overtuigd zijn van de potentie van Via Breda. De locatie waar de haalbaarheidsstudie zich op richt ligt op een steenworp afstand van het nieuwe Centraal Station en het nieuwe Gerechtsgebouw. Het Consortium Spoorzone Breda VOF ziet binnen de randvoorwaarden die de gemeente Breda stelt kansen voor een kwalitatief hoogwaardige invulling van dit deel van het Stationskwartier".

Ook directeur Michiel Stevens van Consortium Spoorzone Breda VOF ziet het potentieel van Via Breda: "Nu Gemeente Breda, ProRail en NS de realisatie van de nieuwe OV terminal en de aanleg van de Stationslaan hebben opgedragen, is een belangrijke stap voorwaarts gezet in de realisatie van Via Breda. Deze positieve ontwikkeling geeft de burger moed en de markt vertrouwen. Sinds haar oprichting in 2004 zijn de vijf Bredase bedrijven die deel uitmaken van het Consortium rotsvast overtuigd van de unieke kansen van Via Breda voor de stad Breda. We zijn verheugd dat we in de gelegenheid worden gesteld om de haalbaarheid van onze integrale ontwikkelingsvisie op de gehele Spoorstraat te onderzoeken. Want als alle betrokken partijen de potentie van deze prachtige ontwikkelingsmogelijkheid voor Breda willen zien én waarmaken, dan realiseren we binnen drie jaar een uniek stukje stad!"

Opgave

Het Consortium Spoorzone VOF voert het onderzoek volledig onder eigen verantwoordelijkheid en voor eigen rekening en risico uit. Zij doet dit binnen de door de gemeente gestelde kaders, zoals het bestemmingsplan Stationskwartier en het stedenbouwkundig plan De Hoven. De ontwikkeling op de locatie Spoorstraat, ook wel `De Hoven' genoemd, moet voldoen aan het hoge ambitieniveau van Via Breda. De opgave voor De Hoven bestaat uit nieuwbouw met een aangename afwisseling van wonen, werken en groene hoven.

Vervolg

Als het Consortium Spoorzone Breda VOF en het Bredase college concluderen dat de plannen aanvaardbaar en uitvoerbaar zijn, treden ze met elkaar in overleg over het sluiten van een
samenwerkingsovereenkomst of een verkoop/realisatieovereenkomst. Dat is ook het moment dat bewoners over de plannen worden geïnformeerd. Breda, 30 november 2011
Locatie
kaart van Breda