Rijksoverheid
Meer aandacht van scholen voor rol van ouders bij leerontwikkeling kinderen
Nieuwsbericht | 30-11-2011
Scholen mogen een nadrukkelijker beroep doen op ouders en hun bijdrage
aan het verbeteren van de leerprestaties van hun kind, hun inzet voor
de school en het ondersteunen en respecteren van het gezag van de
leraren.
Door meer en beter samen te werken zouden scholen en ouders de
onderwijskansen, motivatie en leerprestaties van kinderen verder kunnen
verhogen. Hoewel ouderbetrokkenheid in veel schoolplannen is opgenomen,
blijkt het in de praktijk voor veel scholen vaak lastig om daar op een
effectieve manier vorm aan te geven. Minister Marja van Bijsterveldt
(Onderwijs) wil scholen daarom verder op weg helpen de samenwerking
tussen school en ouder verder vorm te geven, vooral door een betere
uitwisseling van goede voorbeelden tussen scholen en ouders. Dat
schrijft Van Bijsterveldt vandaag aan de Tweede Kamer.
Minister Van Bijsterveldt: ''Er is een grote groep ouders die erg
betrokken is bij de leerontwikkeling van hun kind. Veel scholen slagen
er gelukkig goed in ouders te betrekken bij het onderwijs en de school
van hun kinderen. Bijvoorbeeld door ouders een rol te geven bij de
taalontwikkeling van kinderen of bij de aanpak van schoolverzuim. Toch
zijn er helaas ook veel voorbeelden waarbij school en ouders tegenover
elkaar komen te staan en samenwerking en betrokkenheid vaak ver te
zoeken is. Ook weten scholen niet altijd hoe ze het beste vorm aan
ouderbetrokkenheid kunnen geven. Dat vraagt niet alleen om meer
uitwisseling van succesvolle initiatieven, waarmee scholen erin slagen
ouders beter bij de school en de leerontwikkeling van kinderen te
betrekken. Dat vraagt ook om actieve inzet van ouders. Een succesvolle
leerontwikkeling mogen ouders niet alleen bij de school neerleggen, dat
is ook de verantwoordelijkheid van ouders. Juist ouders hebben een
cruciale rol als het gaat om de leerontwikkeling van hun kinderen.''
Goede afspraken en heldere verwachtingen
De afgelopen maanden sprak Van Bijsterveldt met veel ouders,
leerkrachten, schooldirecteuren en ouder- en onderwijsorganisaties over
de betrokkenheid van ouders bij het onderwijs. Uit deze gesprekken
bleek dat een groot aantal scholen goed bezig is met het thema
ouderbetrokkenheid en dat veel ouders zeer betrokken zijn bij het
onderwijs en de school van hun kinderen. Maar er zijn ook scholen die
het lastig vinden om daar invulling aan te geven. Bijvoorbeeld omdat
zij te maken hebben met ouders die vanwege hun (culturele) achtergrond
of sociaal-economische positie niet gewend of in staat zijn om zich te
bemoeien met het onderwijs van hun kinderen. Andere scholen hebben te
maken met ouders die (te) weinig tijd hebben en zich wel actiever voor
betere onderwijsresultaten willen inzetten, maar niet goed weten hoe ze
dat kunnen doen.
Onderzoek toont aan dat wanneer ouder zich betrokken voelen bij de
leerontwikkeling van hun kinderen, dit ook echt verschil maakt in de
leerprestaties. Verder zijn ouders onmisbaar bij loopbaanoriëntatie en
-begeleiding en bij het voorkomen van schooluitval en schoolverzuim.
Daarnaast zijn ouders van belang voor de schoolgemeenschap, en kunnen
scholen de vitaliteit van deze schoolgemeenschap versterken door ouders
meer te betrekken.
Transparantie voor ouders en respect voor gezag
Van Bijsterveldt vindt het belangrijk dat ouders de school kunnen
aanspreken over het geleverde onderwijs door ouders beter inzicht te
geven in de kwaliteit en prestaties van de verschillende scholen.
Scholen dienen op hun beurt ouders meer inzicht te geven in
leerprestaties en studievoortgang van kinderen. Verder wil Van
Bijsterveldt het respect voor het gezag van de leraar vergroten. Ouders
hebben daarbij volgens de minister een belangrijke voorbeeldfunctie. De
leraar is de baas in de klas en de schooldirecteur bepaalt de regels op
school. De rol van ouders is om hun kinderen hierin op te voeden, aldus
Van Bijsterveldt. Ze wil dat scholen en ouders duidelijke afspraken
maken over wat ze van elkaar kunnen verwachten. De minister laat
onderzoeken wat de reden is van de lage bereidheid in het onderwijs om
aangifte te doen van geweld tegen leraren.
Van Bijsterveldt wil het thema ouderbetrokkenheid landelijk sterker op
de kaart zetten door met zoveel mogelijk scholen, ouders en andere
betrokkenen, zoals gemeenten en opvoedinstituten, het debat aan te gaan
over ouderbetrokkenheid. Met deze debatten wil zij beter inzicht
krijgen in wat er nog meer leeft op scholen en bij ouders, en wat zij
nodig hebben om hier invulling aan te geven. Een bijzondere leerstoel
moet kennis over ouderbetrokkenheid gaan vertalen in bruikbare
handvatten voor leraren en ouders.