Rijksoverheid

Meer aandacht van scholen voor rol van ouders bij leerontwikkeling kinderen

Nieuwsbericht | 30-11-2011

Scholen mogen een nadrukkelijker beroep doen op ouders en hun bijdrage aan het verbeteren van de leerprestaties van hun kind, hun inzet voor de school en het ondersteunen en respecteren van het gezag van de leraren.

Door meer en beter samen te werken zouden scholen en ouders de onderwijskansen, motivatie en leerprestaties van kinderen verder kunnen verhogen. Hoewel ouderbetrokkenheid in veel schoolplannen is opgenomen, blijkt het in de praktijk voor veel scholen vaak lastig om daar op een effectieve manier vorm aan te geven. Minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) wil scholen daarom verder op weg helpen de samenwerking tussen school en ouder verder vorm te geven, vooral door een betere uitwisseling van goede voorbeelden tussen scholen en ouders. Dat schrijft Van Bijsterveldt vandaag aan de Tweede Kamer.

Minister Van Bijsterveldt: ''Er is een grote groep ouders die erg betrokken is bij de leerontwikkeling van hun kind. Veel scholen slagen er gelukkig goed in ouders te betrekken bij het onderwijs en de school van hun kinderen. Bijvoorbeeld door ouders een rol te geven bij de taalontwikkeling van kinderen of bij de aanpak van schoolverzuim. Toch zijn er helaas ook veel voorbeelden waarbij school en ouders tegenover elkaar komen te staan en samenwerking en betrokkenheid vaak ver te zoeken is. Ook weten scholen niet altijd hoe ze het beste vorm aan ouderbetrokkenheid kunnen geven. Dat vraagt niet alleen om meer uitwisseling van succesvolle initiatieven, waarmee scholen erin slagen ouders beter bij de school en de leerontwikkeling van kinderen te betrekken. Dat vraagt ook om actieve inzet van ouders. Een succesvolle leerontwikkeling mogen ouders niet alleen bij de school neerleggen, dat is ook de verantwoordelijkheid van ouders. Juist ouders hebben een cruciale rol als het gaat om de leerontwikkeling van hun kinderen.''

Goede afspraken en heldere verwachtingen

De afgelopen maanden sprak Van Bijsterveldt met veel ouders, leerkrachten, schooldirecteuren en ouder- en onderwijsorganisaties over de betrokkenheid van ouders bij het onderwijs. Uit deze gesprekken bleek dat een groot aantal scholen goed bezig is met het thema ouderbetrokkenheid en dat veel ouders zeer betrokken zijn bij het onderwijs en de school van hun kinderen. Maar er zijn ook scholen die het lastig vinden om daar invulling aan te geven. Bijvoorbeeld omdat zij te maken hebben met ouders die vanwege hun (culturele) achtergrond of sociaal-economische positie niet gewend of in staat zijn om zich te bemoeien met het onderwijs van hun kinderen. Andere scholen hebben te maken met ouders die (te) weinig tijd hebben en zich wel actiever voor betere onderwijsresultaten willen inzetten, maar niet goed weten hoe ze dat kunnen doen.

Onderzoek toont aan dat wanneer ouder zich betrokken voelen bij de leerontwikkeling van hun kinderen, dit ook echt verschil maakt in de leerprestaties. Verder zijn ouders onmisbaar bij loopbaanoriëntatie en
-begeleiding en bij het voorkomen van schooluitval en schoolverzuim. Daarnaast zijn ouders van belang voor de schoolgemeenschap, en kunnen scholen de vitaliteit van deze schoolgemeenschap versterken door ouders meer te betrekken.

Transparantie voor ouders en respect voor gezag

Van Bijsterveldt vindt het belangrijk dat ouders de school kunnen aanspreken over het geleverde onderwijs door ouders beter inzicht te geven in de kwaliteit en prestaties van de verschillende scholen. Scholen dienen op hun beurt ouders meer inzicht te geven in leerprestaties en studievoortgang van kinderen. Verder wil Van Bijsterveldt het respect voor het gezag van de leraar vergroten. Ouders hebben daarbij volgens de minister een belangrijke voorbeeldfunctie. De leraar is de baas in de klas en de schooldirecteur bepaalt de regels op school. De rol van ouders is om hun kinderen hierin op te voeden, aldus Van Bijsterveldt. Ze wil dat scholen en ouders duidelijke afspraken maken over wat ze van elkaar kunnen verwachten. De minister laat onderzoeken wat de reden is van de lage bereidheid in het onderwijs om aangifte te doen van geweld tegen leraren.

Van Bijsterveldt wil het thema ouderbetrokkenheid landelijk sterker op de kaart zetten door met zoveel mogelijk scholen, ouders en andere betrokkenen, zoals gemeenten en opvoedinstituten, het debat aan te gaan over ouderbetrokkenheid. Met deze debatten wil zij beter inzicht krijgen in wat er nog meer leeft op scholen en bij ouders, en wat zij nodig hebben om hier invulling aan te geven. Een bijzondere leerstoel moet kennis over ouderbetrokkenheid gaan vertalen in bruikbare handvatten voor leraren en ouders.