FloraHolland


Veiling Rhein-Maas viert éénjarig bestaan

FloraHolland (29 november 2011) - Vandaag is bij Veiling Rhein-Maas stilgestaan bij het éénjarige bestaan van de marktplaats. Precies een jaar geleden draaiden de acht klokken in Herongen voor het eerst. In de nieuwe Duits-Nederlandse joint venture gingen de drie veillocaties Landgard Herongen, Lüllingen en FloraHolland Venlo op. Veiling Rhein-Maas heeft in het eerste jaar een goede start gemaakt en heeft duidelijke plannen om verder door te ontwikkelen en uit te breiden om de economische motor te zijn voor de Euregio.

Beide directeuren Ruud Knorr en Franz-Willi Honnen van Veiling Rhein-Maas in hun toespraak op deze eerste verjaardag. "We zijn goed van start gegaan dit eerste jaar. We hebben flinke slagen kunnen maken en processen in het afgelopen jaar weten te stroomlijnen. Toch verliep vanaf het begin niet alles vlekkeloos en naar wens, maar klanten en aanvoerders hadden daar veel begrip voor. De inzet van onze medewerkers, verbeteringen snel door te voeren, heeft een belangrijke rol gespeeld, dat we nu tevreden op het jaar kunnen terugblikken. Het was niet altijd gemakkelijk, ook met het oog op het samenbrengen van drie (bedrijfs)culturen. We hebben het in deze steeds internationaler opererende wereld van bloemen en planten telkens als kansen gezien. We gaan in 2012 de organisatie nog verder optimaliseren om klaar te zijn voor de toekomst".

Aanbodsconcentratie in het Euregio-gebied
Een belangrijke reden voor het samenvoegen van de drie locaties Landgard Herongen, Lüllingen en FloraHolland Venlo lag in de regio zelf, namelijk de wens van betrokkenen om te komen tot aanbodsconcentratie in het Euregio-gebied. Deze concentratie heeft geleid tot een sterkere marktplaats voor de gebruikers. Dit is terug te zien in het dagelijkse aanbod, als ook aan de gelijkmatigere omzetverdeling over de vijf veildagen. Klanten ervaren daarnaast een aantrekkelijker en completer aanbod van bloemen en planten, al zijn daar zeker nog wensen. De veiling wil haar assortiment in 2012 verder verbreden en verdiepen, om nog aantrekkelijker te worden voor haar klanten. Voor klanten en aanvoerders is het gebruik van een uniforme bloemenkar, CC-Container en fust een direct voordeel gebleken.

Plannen voor de toekomst
De marktplaats in Herongen functioneert en groeit. Het uitbreiden van de marktplaats blijkt absoluut noodzakelijk, om een motor te zijn voor de economische groei in de Euregio. Het doorontwikkelen van de processen en de dienstverlening en het verhogen van de klantgerichtheid zijn heldere doelen die Veiling Rhein-Maas zich voor 2012 stelt. Daarbij ligt de focus op het verder uitbouwen van Kopen Op Afstand (KOA), beeldondersteunend veilen en een goede implementatie van de betrouwbaarheidsindex (BI) voor aanvoerders. Omdat Veiling Rhein-Maas nog traditionele klokken heeft, wil zij met het oog op de virtualisering meer inzetten op de combinatie KOA en beeldondersteunend veilen, ook om klanten van verder liggende markten te kunnen bereiken. Doel hierbij is de koopkracht te vergroten bij zowel bestaande als nieuwe klanten, ook richting de Oost-Europese markten. Daarnaast moeten bepaalde bedrijfsonderdelen aangepast worden aan de eisen die aanvoerders en klanten aan de veiling stellen. De doelen zijn erop gericht om Veiling Rhein-Maas toekomstproof te maken, een stabiele markplaats te creëren en om een excellente dienstverlener te zijn voor aanvoerders en klanten.