Wageningen Universiteit en Researchcentrum
29 nov 2011
Onderdeel: LEI
Keurmerken voor duurzaamheid zouden duidelijker moeten zijn voor
consumenten en marktpartijen. Dit helpt de consument beter te kiezen.
De keurmerken geven nu te weinig informatie over de duurzaamheidsimpact
van een product, terwijl de consument hier wel behoefte aan heeft.
Uit het onderzoek Inzicht voor de consument in duurzaamheidslabels van
Wageningen UR (LEI, FBR en Rikilt) naar 8 keurmerken blijkt dat
organisaties uit de hele productieketen deze keurmerken vooral
gebruiken om risicoâs af te dekken en een betrouwbaar imago te
ontwikkelen. Vaak ontbreken eisen voor het vaststellen en meten van
duurzaamheidsimpact. Terwijl consumenten keurmerken willen gebruiken om
een goede keuze te kunnen maken of een bijdrage te leveren aan een
duurzamere wereld.
Minimale scores
Informatie over de milieu-impact van voedselproductie is vaak lastig te
vergelijken door verschillen in methodologie en de parameters waarin
deze informatie wordt uitgedrukt. Tussen organisaties bestaat ook veel
verwarring over de definitie van âduurzaamheidâ. Maar volgens de
onderzoekers is het mogelijk een set minimale scores op te stellen voor
diverse themaâs waarbij een groot deel van de consument een product als
duurzaam zou beschouwen.
Keurmerken
EL&I wil het gebruik van duurzaamheidskeurmerken door marktpartijen en
consumenten verbeteren. In opdracht van EL&I deed de WUR onderzoek naar
8 keurmerken:
* IKB varkens
* Milieukeur varkens
* PAS2050
* Rainforest Alliance
* Demeter
* EKO
* Puur & Eerlijk
* Ik kies bewust
Rapport 2011-033: Inzicht voor de consument in duurzaamheidslabels
Contact
Myrtille Danse