Wageningen Universiteit en Researchcentrum 29 nov 2011

Onderdeel: LEI

Keurmerken voor duurzaamheid zouden duidelijker moeten zijn voor consumenten en marktpartijen. Dit helpt de consument beter te kiezen. De keurmerken geven nu te weinig informatie over de duurzaamheidsimpact van een product, terwijl de consument hier wel behoefte aan heeft.

Uit het onderzoek Inzicht voor de consument in duurzaamheidslabels van Wageningen UR (LEI, FBR en Rikilt) naar 8 keurmerken blijkt dat organisaties uit de hele productieketen deze keurmerken vooral gebruiken om risicoâs af te dekken en een betrouwbaar imago te ontwikkelen. Vaak ontbreken eisen voor het vaststellen en meten van duurzaamheidsimpact. Terwijl consumenten keurmerken willen gebruiken om een goede keuze te kunnen maken of een bijdrage te leveren aan een duurzamere wereld.

Minimale scores
Informatie over de milieu-impact van voedselproductie is vaak lastig te vergelijken door verschillen in methodologie en de parameters waarin deze informatie wordt uitgedrukt. Tussen organisaties bestaat ook veel verwarring over de definitie van âduurzaamheidâ. Maar volgens de onderzoekers is het mogelijk een set minimale scores op te stellen voor diverse themaâs waarbij een groot deel van de consument een product als duurzaam zou beschouwen.

Keurmerken
EL&I wil het gebruik van duurzaamheidskeurmerken door marktpartijen en consumenten verbeteren. In opdracht van EL&I deed de WUR onderzoek naar 8 keurmerken:


* IKB varkens

* Milieukeur varkens

* PAS2050

* Rainforest Alliance

* Demeter

* EKO

* Puur & Eerlijk

* Ik kies bewust

Rapport 2011-033: Inzicht voor de consument in duurzaamheidslabels Contact
Myrtille Danse