Gemeente Alphen aan den Rijn

Rijn professionaliseert vastgoedmanagement

Alphen aan den Rijn professionaliseert vastgoedmanagement

De gemeente maakt de komende jaren de stap om haar vastgoedportefeuille professioneel te organiseren en beheren. Dat levert niet alleen opbrengsten op, maar zorgt er ook voor dat de gemeente strategische keuzes kan maken over het afstoten, aankopen, behouden of verbeteren van onder andere panden.

De gemeente heeft verschillende gebouwen in haar bezit; sporthallen, scholen, zwembaden maar ook kantoren en monumenten. Het vastgoedbezit- en beheer van de gemeente is op dit moment versnipperd over verschillende gemeentelijke afdelingen georganiseerd.

Wethouder Vastgoed, Michel du Chatinier: Ik wil één centraal aanspreekpunt voor het gemeentelijk vastgoed. Bij dit punt kunnen vraag en aanbod van vastgoed op elkaar worden afgestemd. Met dit professionaliseringstraject maken we de slag van vastgoedbeheer naar strategisch vastgoedmanagement. Gevolg is dat we kansen in de exploitatiefase kunnen benutten en risicos eerder kunnen signaleren. We kunnen daar nu beter op anticiperen en sturen

Tijdens de lopende inventarisatiefase zijn de eerste organisatorische en financiële opbrengsten al zichtbaar geworden. Vanuit Alphen in Balans is de opgave gesteld om op jaarbasis 100.000,- te bezuinigen op het vastgoed.

© Gemeente

Alphen aan den Rijn

Stadhuisplein 1

2405 SH Alphen aan den Rijn

Tel: 14 0172

Fax: (0172) 46 55 64

Postbus 13, 2400 AA

Alphen aan den Rijn