Adfiz


Hermans pleit tijdens Verzekeringsbranchedag voor helder onderscheid onafhankelijk advies en productverkoop

In beide rollen wordt bemiddeld

Tijdens de Verzekeringsbranchedag ontstond tijdens het slotdebat spraakverwarring over de stelling "productverkoop en adviseren dienen gescheiden activiteiten te zijn". De verwarring spitste zich vooral toe op het woord productverkoop. Productverkoop werd verward met bemiddelen. Met productverkoop wordt echter geduid op de adviespraktijk van aanbieders. Deze laatste praktijk is een andere dan het advies dat gegeven wordt door de onafhankelijk adviseur.

In die zin is logischer om te spreken over onderscheid tussen productverkoop en advies dan over een scheiding tussen deze activiteiten. Hermans interpreteerde de stelling daarom als de vraag of productverkoop en advies voor de klant helder te onderscheiden invullingen van de adviesfunctie moeten zijn. Het antwoord daarop is in de visie van Adfiz simpel: Ja, want een adviesgesprek is iets heel anders dan een verkoopgesprek, en daar moet je kraakhelder over zijn tegen je klant. De klant moet weten op welke vorm van dienstverlening hij mag rekenen.

Graag geven wij het standpunt van Adfiz op dit vlak nogmaals puntsgewijs weer:

1. Advies (onafhankelijk adviseur die wettelijk gezien adviseert en in nagenoeg alle gevallen ook producten inkoopt, bemiddelt dus) en verkoop (niet-onafhankelijke verkoopadviseurs in dienst bij verzekeraars en banken) zijn twee verschillende functies in hetzelfde speelveld (voor wie dus dezelfde spelregels moeten gelden). Productverkoop geschiedt dus door verkoopadviseurs van banken en verzekeraars; Advies en productinkoop (bemiddeling) door onafhankelijke adviseurs.

2. De klant moet klip en klaar weten wat de dienstverlening van een adviseur resp. verkoopadviseur inhoudt: is het verkoop of is het advies? Maar ook wat voor advies, en welk serviceniveau etc. (transparantie over dienstverlening)

3. De klant moet goed weten wat hij voor die dienstverlening betaalt. (nominale transparantie over advies- en distributiekosten)
4. De klant moet erop kunnen vertrouwen dat het een eerlijke prijs is. (netto-prijsvorming)