CNV Vakmensen


Werkgevers steunen standpunt over `gelijk loon voor gelijk werk'

30 november 2011
Werkgeversorganisatie TLN steunt het standpunt van CNV Vakmensen dat transportwerkgevers zich aan de regels moeten houden rond de inzet van buitenlandse chauffeurs. "Dat is goed nieuws", vindt CNV-onderhandelaar Anton Meijerman. "Dat betekent dat we aan de cao-tafel een harde afspraak kunnen maken over gelijke beloning voor gelijk werk."

In een persbericht, eind vorige week, erkent TLN dat er "ongetwijfeld" bedrijven zijn die Oost-Europese chauffeurs inzetten om illegaal de Nederlandse regels te ontduiken. TLN-voorzitter Alexander Sakkers: "Laat ik hier over heel helder zijn: "Ieder bedrijf dat de regels ontduikt, moet worden aangepakt. Tegelijkertijd waken wij ervoor dat individuele bedrijven die gebruikmaken van buitenlandse chauffeurs, niet zo maar worden beschuldigd van uitbuiting en ontduiking zonder dat vaststaat of de regels worden overtreden. Dat is schadelijk voor het imago van het bedrijf en de sector. Het is in Nederland aan de inspectie en de rechter om over ieder individueel geval apart te oordelen."

Volgens de regels
Volgens TLN zijn veel internationale chauffeurs die in Nederland rondrijden in dienst bij transportondernemers uit heel Europa. "Daarom kan TLN niet voorkomen dat er chauffeurs tegen andere arbeidsvoorwaarden door Nederland rijden dan chauffeurs die in Nederland op de loonlijst staan. Maar dit moet wel volgens de regels gebeuren. Bovendien pleit TLN voor voldoende voorzieningen langs de wegen om chauffeurs een goed en veilig onderkomen te bieden. Door hier met alle partijen op toe te zien, kunnen we de eerlijke concurrentievoorwaarden en de verkeersveiligheid waarborgen."

Uitzendkrachten
CNV-onderhandelaar Anton Meijerman vindt het "goed nieuws" dat TLN pleit voor betere handhaving. "Dan moet het toch lukken om met de werkgevers hierover concrete afspraken te maken over uitzendkrachten. We zien dat veel transportbedrijven maar wat aanrommelen met het inhuren van chauffeurs bij buitenlandse
uitzendbureau's, zusterbedrijven en pay-rollbedrijven. Het doel is duidelijk: besparen op de loonkosten. Maar uiteindelijk zijn de chauffeurs daar natuurlijk de dupe van. Wij vinden: gelijke monniken, gelijke kappen. Of je nu in vaste dienst bent of als uitzendkracht achter het stuur zit: als je hier in Nederland aan het werk bent, geldt de cao ook voor jou."

Onderwerpenberoepsgoederenvervoer, cao