Gemeente Súdwest Fryslân


Nieuws

Súdwest-Fryslân professionaliseert gladheidsbestrijding

De gemeente Súdwest-Fryslân zorgt als wegbeheerder voor goede en veilige wegen. Hierbij hoort ook een gedegen plan voor gladheidsbestrijding.

Vorige winter is, omdat de fusiedatum midden in het winterseizoen viel, het beleid van de vijf fusiegemeenten nog niet samengevoegd. Eind oktober heeft de gemeenteraad van Súdwest-Fryslân het Meerjarenbeleidsplan Gladheidsbestrijding 2011-2014 vastgesteld. Dit beleid is uitgewerkt in een Uitvoeringsplan. Hiermee gaat de gemeente de gladheid professioneler en effectiever bestrijden.

Nieuw meetsysteem
Met ingang van komende winter gaat Súdwest-Fryslân werken met een nieuw gladheidsmeetsysteem. Hierbij genereren gladheidmeetpunten langs de weg continu gedetailleerde informatie over wegdektemperatuur, conditie van de weg (droog, nat, of zout), dauwpunts-temperatuur, neerslag en temperatuur onder het wegdek. Onze gladheidscoördinatoren lezen deze meetpunten uit en ondernemen gerichte acties. Zij worden hierbij ondersteund en voorzien van advies en waarschuwingen door Meteo Consult. Meteo Consult kan ook op afstand de meetpunten uitlezen. Op deze wijze kunnen we nauwkeuriger bepalen of, waar, wanneer en hoeveel er gestrooid moet worden. Hiermee verbetert de veiligheid op de weg en tegelijk bespaart het strooikosten.

De gemeente Súdwest-Fryslân gaat met ingang van dit winterseizoen ook in de voormalige gemeente Bolsward de gladheid zelf weer coördineren. Voorheen was dit uitbesteed. De gemeente Súdwest-Fryslân bespaart door het weer in eigen beheer nemen van de gladheidbestrijding op de strooikosten. Deze besparing wordt aangewend voor de verdere professionalisering van het Gladheidsbestrijding zoals is vastgelegd in met beleidsplan.

Nat zout
Om het strooien zelf effectiever te maken gaan we vanaf het winterseizoen 2012-2013 het gemeentelijke gebied volledig strooien met nat zout. Een methode waarbij vochtig zout met grotere en exactere strooibreedtes en hogere rijsnelheid over het wegdek wordt gestrooid waardoor de gladheidsbestrijding duurzamer, doeltreffender en doelmatiger is. Dit winterseizoen wordt het nat strooien voor een deel van het gemeentelijke gebied toegepast. Voor deze methode is aanpassing van de strooimachines nodig. Hiermee start de gemeente na het komende winterseizoen.

Strooigebieden
Daarnaast gaan we werken met eenzelfde prioritering voor alle kernen en buitengebieden in de gemeente. Hiervoor delen we ons wegennetwerk op in drie soorten strooigebieden.
De hoofdroutes/ontsluitingswegen, voor zowel auto, fiets als bus, worden direct gestrooid en zo mogelijk al preventief behandeld. Als de hoofdroutes behandeld zijn, is onze tweede prioriteit het strooien van de binnensteden, grote parkeerplaatsen, industrieterreinen en fietsroutes (welke niet al zijn gestrooid als hoofdfietsroute) als hier hinder is van gladheid.

Woonwijken, recreatieve fietspaden en overige wegen strooien we in principe niet. Alleen bij extreme weerssituaties en wanneer de hoofdroutes, grote parkeerplaatsen, industrieterreinen en fietsroutes gestrooid zijn, kan gekozen worden om ook de overige wegen te strooien. Globaal is dit ook al de methode waarmee de vijf fusiegemeenten werkten. Voor het komende winterseizoen passen we de strooiroutes dan ook alleen op een paar kleine punten aan. Op dit moment rijden we alle strooiroutes na en leggen we de exacte routes vast in onze navigatiesystemen. Hierdoor rijden de strooiwagens, onafhankelijk van wie de route rijdt, altijd dezelfde en complete route. Na dit winterseizoen stellen we, waar nodig, de bestaande routes bij, zodat ze volledig aansluiten bij de afspraken uit het Meerjarenbeleidsplan.

Belangrijk onderdeel van het Uitvoeringsplan Gladheidsbestrijding is de communicatie. Het informeren en waarschuwen van de weggebruiker heeft de volledige aandacht van de gemeente. Hierbij is het belangrijk dat weggebruikers precies weten waar wel en niet gestrooid wordt. De exacte strooiroutes worden binnenkort online gezet en in de verschillende media informeert de gemeente de weggebruikers over de werkwijze en strooiroutes.