ØBASF stelt ambitieuze doelen
ØDuurzaamheid en innovatie als drijfveren voor groei
ØUitbreiding van de activiteiten in opkomende markten
Ludwigshafen - 29 november 2011 - BASF is van plan om haar positie als
wereldwijde marktleider in de chemie te versterken. In haar verder
ontwikkelde strategie "We create chemistry," legt het bedrijf uit hoe
zij dit willen gaan behalen. De voorzitter van Raad van Bestuur van
BASF Dr. Kurt Bock, vice voorzitter Dr. Martin Brudermüller en CFO Dr.
Hans-Ulrich Engel hebben de details vandaag gepresenteerd op een
persconferentie in Ludwigshafen.
Bock legde uit dat BASF haar leidende positie heeft behaald door haar
succesvolle strategie de afgelopen jaren: "We zullen hierop verder
bouwen en een significante contributie maken om tegemoet te komen aan
de behoeften van een groeiende wereldpopulatie." BASF ziet
bevolkingsgroei als een cruciale trend die aan de ene kant enorme
wereldwijde uitdagingen biedt, maar aan de andere kant ook vele
additionele kansen biedt, in het bijzonder voor de chemische industrie.
In overeenstemming met duurzame ontwikkeling wil BASF een rol spelen in
het behoud van natuurlijke hulpbronnen, er zo voor zorgend dat voedsel
gezond is en de levensstandaard van mensen verbeterd. "We hebben
samengevat wat wij als bedrijf doen in onze corporate doelstelling: We
creëren chemie voor een duurzame toekomst," zegt Bock.
BASF gaat voor winstgevende groei
BASF heeft zichzelf ambitieuze doelen gesteld. Het bedrijf voorspelt
dat de wereldwijde chemische productie sneller zal groeien dan het
wereldwijde bruto nationaal product (BNP) tot 2020. In deze periode
verwacht BASF dat de wereldwijde economie gemiddeld drie procent per
jaar zal groeien, iets sneller dus dan de laatste tien jaar, terwijl
voorspeld wordt dat de chemische productie gemiddeld met vier procent
per jaar zal groeien. BASF blijft streven naar een groei van twee
procentpunten boven de chemische productie en zo haar omzet met
gemiddeld zes procent per jaar te vergroten tot en met het jaar 2020.
De doelstelling is een omzet van om- en nabij EUR115 miljard en om de
winstgevendheid verder te vergroten tot een EBITDA (bedrijfsresultaat
voor afschrijvingen en waardeverminderingen) van EUR23 miljard in 2020.
BASF voegt waarde toe als één bedrijf
BASF verkoopt producten en oplossingen aan bijna alle industrieën. Haar
portfolio varieert van olie en gas, traditionele chemische producten en
op maat gemaakte producten tot functionele materialen en oplossingen.
"De omvang van vaardigheden en kennis die wij combineren onder één dak
is wat ons onderscheidt van onze concurrenten. Deze factoren omvatten
onze innovatieve kracht, onze operationele excellentie en onze
wereldwijde toegang tot relevante klantenmarkten," zegt Bock. "We
voegen waarde toe als één bedrijf door deze krachten te combineren."
BASF's unieke Verbund-principe biedt enorme ons enorme
concurrentievoordelen. Het bedrijf wil dit geavanceerde en winstgevende
systeem, dat reikt van productie en technologie tot klanten, verder
ontwikkelen. Verder wil BASF haar focus op klantindustrieën
verscherpen. Toegewijde, goed opgeleide werknemers zorgen ervoor dat
het hele Verbund wereldwijd efficiënt functioneert.
Innovaties voor een duurzame toekomst
Innovaties uit de chemische industrie rusten vandaag de dag zelden op
de ontwikkeling van nieuwe chemicaliën. In plaats daarvan worden nieuwe
materialen en systeemoplossingen gecreëerd door kennis van een
verscheidenheid van disciplines te combineren. "Dit soort innovaties
vereisen een breed portfolio, interdisciplinaire samenwerking en een
vergaand begrip van de waardeketens van onze klanten. Daarom zullen wij
verder gaan met ontwikkelen van onze portfolio in de richting van
klantgerichte industrieën," legt Brudermüller uit. De omzet van EUR30
miljard en de EBITDA van EUR7 miljard in 2020 moet gegenereerd worden
door producten die minder dan tien jaar op de markt zijn.
Bovendien wordt duurzaamheid een van de belangrijkste drijfveren van
groei en waarde. De klanten van BASF willen duurzame producten en
systeemoplossingen en de werknemers verwachten van BASF dat
duurzaamheid verwoven wordt in de dagelijkse activiteiten. "Meer
duurzaamheid kan alleen behaald worden door innovatie - en dat is waar
de chemie een essentiële rol speelt, " zegt Brüdermuller. In de
toekomst zal duurzaamheid daarom nog meer geïntegreerd worden in
zakelijke beslissingen.
Uitbreiding van de activiteiten in opkomende markten
De verkoop aan BASF-klanten in opkomende markten is bijna
verdrievoudigd de laatste tien jaar en telt bij elkaar voor bijna een
derde van de totale omzet (zonder olie en gas) in 2010. In het jaar
2020 verwacht BASF dat de opkomende markten 45 procent zullen bijdragen
aan de omzet. Investeringen zullen de toekomstige groei van de
onderneming een impuls geven. Tussen 2011 en 2020 plant BASF
investeringen van EUR30 tot EUR35 miljard. Meer dan een derde van dit
bedrag zal geïnvesteerd worden in opkomende markten. "We hebben al
leidende posities en snel groeiende ondernemingen in opkomende markten
en we willen hierop voortbouwen," zegt Bock.
Solide en aandeelhouder-georiënteerde strategie
BASF's financiële strategie zal rekening blijven houden met de criteria
waaraan voldaan moet worden om onze solide `A rating' te behouden. "Dit
omvat ook ons ambitieuze dividend beleid en de mogelijkheid, in
principe, om aandelen terug te kopen," zegt Engel. Een nieuw
strategische excellenctie programma, STEP, zal ook het
concurrentievermogen en de winstgevendheid vergroten. De verwachting is
dat STEP aan het eind van 2015 rond de EUR 1 miljard winst zal
genereren.
Over BASF
BASF is de wereldwijde nummer 1 in de chemie - The Chemical Company.
Haar productportfolio strekt zich uit van chemicaliën, kunststoffen,
veredelingsproducten, gewasbeschermingproducten tot olie en gas. Als
betrouwbare partner ondersteunt BASF haar klanten in vrijwel alle
sectoren om succesvoller te zijn. Met hoogwaardige producten en
intelligente oplossingen speelt BASF een belangrijke rol in het vinden
van antwoorden op globale uitdagingen zoals klimaatbescherming,
energie-efficiëntie, voeding en mobiliteit. BASF heeft in 2010 een
omzet van EUR 63,9 miljard gehaald en telde aan het eind van datzelfde
jaar ongeveer 109.000 medewerkers. BASF is genoteerd op de
aandelenbeurzen van Frankfurt (BAS), Londen (BFA) en Zürich (AN). Meer
informatie over BASF vindt u op www.basf.com of via de Sociale Media op
newsroom.basf.com.
Toekomst gerichte verklaringen (Forward-looking statements)
Dit persbericht bevat toekomstgericht verklaringen (forward-looking
statements) op basis van de huidige ervaring, inschattingen en
prognoses van het BASF management en actueel beschikbare informatie. Ze
zijn geen garantie voor toekomstige prestaties, omvatten bepaalde
risico's en onzekerheden die moeilijk zijn te voorspellen zijn en
gebaseerd zijn op veronderstellingen over toekomstige gebeurtenissen
die misschien onvoldoende accuraat kunnen zijn. Vele factoren kunnen
ertoe leiden dat de werkelijke resultaten, prestaties of
verwezenlijkingen van BASF verschillen van diegene die in deze
verklaringen vervat liggen of worden in uitgedrukt. BASF neemt geen
enkele verplichting op zich om de forward-looking statements in dit
persbericht bij te werken of actueel te houden.
Mediacontacten
Voor vragen, neem contact op met
Jasmijn Degen
Tel: 026 371 73 82
jasmijn.degen@basf.com