30-11-2011
Passend onderwijsbeleid trekt aan verkeerde touw
Terwijl de groei van het speciaal onderwijs zich vooral voordoet in het
voortgezet onderwijs, wordt dat probleem vreemd genoeg nauwelijks
onderzocht of onderdeel van het beleid gemaakt. Dat constateert Ria
Bronneman-Helmers in haar proefschrift Overheid en onderwijsbestel dat
vandaag is verschenen. Bronneman was onderzoeker bij het Sociaal en
Cultureel Planbureau en zet grote vraagtekens bij de kwaliteit van het
onderwijsbeleid van de afgelopen jaren.
Kijkend naar passend onderwijs schrijft zij: `De door de minister
aangekondigde beleidsmaatregelen brengen de direct betrokkenen als het
ware in een beleidsklem: schoolbesturen, scholen en leerkrachten worden
zelf verantwoordelijk voor de extra zorg aan leerlingen met handicaps
en stoornissen, maar moeten dat doen met minder geld, terwijl het
aantal en de diversiteit aan zorgleerlingen alleen maar lijkt toe te
nemen.'
Bronneman mist in het huidige onderwijsbeleid sowieso dialoog en
overtuiging met het onderwijsveld. `Zo'n benadering stelt echter hoge
eisen aan de kwaliteit van bewindslieden en topambtenaren (..) Het is
de vraag of die kwaliteiten nog voldoende aanwezig zijn.'
Algemene Onderwijsbond