Algemene Onderwijsbond

30-11-2011

Passend onderwijsbeleid trekt aan verkeerde touw

Terwijl de groei van het speciaal onderwijs zich vooral voordoet in het voortgezet onderwijs, wordt dat probleem vreemd genoeg nauwelijks onderzocht of onderdeel van het beleid gemaakt. Dat constateert Ria Bronneman-Helmers in haar proefschrift Overheid en onderwijsbestel dat vandaag is verschenen. Bronneman was onderzoeker bij het Sociaal en Cultureel Planbureau en zet grote vraagtekens bij de kwaliteit van het onderwijsbeleid van de afgelopen jaren.

Kijkend naar passend onderwijs schrijft zij: `De door de minister aangekondigde beleidsmaatregelen brengen de direct betrokkenen als het ware in een beleidsklem: schoolbesturen, scholen en leerkrachten worden zelf verantwoordelijk voor de extra zorg aan leerlingen met handicaps en stoornissen, maar moeten dat doen met minder geld, terwijl het aantal en de diversiteit aan zorgleerlingen alleen maar lijkt toe te nemen.'

Bronneman mist in het huidige onderwijsbeleid sowieso dialoog en overtuiging met het onderwijsveld. `Zo'n benadering stelt echter hoge eisen aan de kwaliteit van bewindslieden en topambtenaren (..) Het is de vraag of die kwaliteiten nog voldoende aanwezig zijn.'