Ingezonden persbericht



Tragere groei van de consumentenuitgaven in de gehele EU in Q3

Visa Europa's barometer van de EU-consumentenuitgaven geeft aan dat de lidstaten van de Europese Unie over Q3 van 2011 op jaarbasis een groei van de consumentenuitgaven hebben van 0,5%.

Amsterdam, 30 november 2011 - Het groeipercentage van de consumentenuitgaven is over het derde kwartaal (Q3) van 2011 afgenomen tot 0,5% op jaarbasis. Het groeipercentage over het tweede kwartaal lag nog aanzienlijk hoger (2,1%). Q3 laat dan ook het laagste groeipercentage zien van het jaar tot heden. Daarmee is het tevens het laagste groeicijfer sinds Q4 2010.

Wisselende uitgaven

Ondanks het feit dat de consumentenuitgaven van de gehele EU gedurende acht achtereenvolgende kwartalen toenamen, lieten 21 van de 27 lidstaten van de EU een afname van de uitgaven zien, afgezet tegen de prestaties over Q2. De drie grootste economieën van de EU noteerden stuk voor stuk een relatieve afname van de uitgaven ten opzichte van Q2: Frankrijk (-0,5%), Duitsland (+0,9%) en het Verenigd Koninkrijk (+1,0%).Dit staat in contrast met een aantal Midden- en Oost-Europese landen, waar de groei nog altijd solide is.

Litouwen en Letland voeren de lijst aan, met een groei van de consumentenuitgaven van respectievelijk 15,4% en 13,2%. Estland zit daar met een groeipercentage van 9,9% vlak achter, terwijl zowel Tsjechië als Slowakije een groei laat optekenen van 5,6%. Elders in Europa werd in Spanje een verassende groei op jaarbasis genoteerd van 2,5%, terwijl Italië juist een lichte inkrimping liet zien (-1,0%).

Werkelijke uitgaven

Visa Europa's barometer van de EU-consumentenuitgaven is gebaseerd op werkelijke uitgaven en niet op sentimenten of indrukken. De gegevens worden vervolgens gecorrigeerd voor de uitgifte van Visa betaalkaarten, de betalingsvoorkeuren van de consument en inflatie. De barometer is een betrouwbare economische indicator, aangezien het een zeer nauwkeurig en uitgebreid inzicht biedt in de toestand van de consumentenuitgaven in de EU. Anders dan overige indices of onderzoeken die uitgaan van sentimenten of indrukken in bepaalde sectoren, vormt de barometer een nauwkeurige weerslag van de werkelijke consumentenuitgaven in de gehele EU op basis van de toenemende voorkeur van consumenten voor betaalkaarten. In Europa wordt inmiddels van elke 8 euro 1 euro uitgegeven met een Visa betaalkaart. "Als wij kijken naar de EU in haar geheel, dan houden de consumentenuitgaven zich nog relatief goed, ondanks het feit dat er zoveel onrust is op de Europese markten," aldus Philip Symes, Chief Financial Officer bij Visa Europa: "Al is het groeitempo afgenomen tot de laagste waarde van 2011, het is toch het achtste achtereenvolgende kwartaal met groei."

Over Visa Europa's barometer van de EU-consumentenuitgaven Van elke 8 euro die in de EU wordt uitgegeven, wordt meer dan 1 euro uitgegeven met behulp van een Visa betaalkaart. Ruim 70% van deze uitgaven wordt gedaan met debet betaalkaarten. Dit betekent dat de barometer een ongekend uitgebreid en actueel inzicht biedt in de toestand van de consumentenuitgaven in de Europese Unie. Visa Europa's barometer van de EU-consumentenuitgaven is gebaseerd op de uitgaven met alle kaarten die zijn uitgegeven door Visa - debet, credit en prepaid. Markit heeft de barometer ontwikkeld op basis van een model dat de ruwe Visa-transactiegegevens corrigeert voor een aantal factoren. Allereerst wordt rekening gehouden met de groei van de activiteiten van Visa en worden de gegevens aangepast overeenkomstig de wijzigingen in het aantal Visa betaalkaarten dat is uitgegeven. Ten tweede wordt een correctie toegepast ter compensatie van de veranderende betalingsvoorkeur voor kaartgebruik. Hierbij wordt uitgegaan van een beoordeling van de trends in kasopnamen en transacties op verkooppunten met Visa betaalkaarten. Om tevens rekening te houden met de inflatie, worden de gegevens ten slotte gecorrigeerd op basis van de wijziging in het consumentenprijsindexcijfer, zodat de gegevens ook echt een indicatie vormen van de wijzigingen in de uitgaven van huishoudens. De gegevens van Visa hebben de laatste jaren laten zien dat zij goed overeenkomen met vergelijkbare officiële cijfers. De gegevens van Visa omvatten een veel groter bereik aan sectoren dan alleen maar de detailhandel, aangezien de betaalkaarten in toenemende mate worden gebruikt voor de betaling van onder meer openbare voorzieningen en belastingen. Klik voor de volledige barometer van de EU-consumentenuitgaven van Visa Europa op onderstaande koppeling: http://www.visaeurope.com/en/newsroom.aspx Einde

Over Visa Europa
Als leider op het gebied van ontwikkeling en toepassing van betalingstechnologieën loopt Visa Europa voorop bij de innovatie van contactloze en mobiele betalingen in Europa. Visa Europa is een coöperatie die door 4.000 Europese banken wordt beheerd en is opgericht in juli 2004. In oktober 2007 is Visa Europa, door een exclusieve, onherroepelijke en eeuwige licentie, volledig onafhankelijk geworden van het wereldwijde Visa Inc. Als toegewijde Europese organisatie kan Visa snel inspelen op de specifieke marktbehoeften van Europese banken en hun klanten; kaarthouders en retailers. Visa kan zo tevens aan de doelstelling van de Europese Commissie voldoen om een echte interne markt voor betalingen te creëren. Voor meer informatie, kijk op www.visa.nl of www.visaeurope.com. # # # #