Gemeente Amsterdam



30 november 2011 164

Amsterdam wil slimmer omgaan met touringcars
Touringcars de ruimte geven vanwege hun economische belang voor de stad, maar de historische binnenstad ook leefbaar houden. Amsterdam wil deze tegengestelde belangen tegemoet komen met het nieuw op te stellen Touringcarbeleid. Het college van B&W heeft de notitie Touringcarbeleid vrijgegeven voor inspraak. Het aantal halteplekken in de binnenstad blijft gelijk, maar de gebruikscapaciteit ervan kan fors uitgebreid worden door actief toezicht op het gebruik ervan. Deze haltes mogen alleen door touringcars worden gebruikt om passagiers direct te laten in- en uitstappen. Touringcars mogen niet meer langdurig parkeren in de binnenstad. Buiten de binnenstad worden gebieden aangewezen waar ruimte is voor eventuele nieuwe plaatsen voor touringcars, bjivoorbeeld langs de De Ruijterkade. Belangenstrijd Touringcars zijn belangrijk voor het toerisme in de stad. Met 11 miljoen toeristen staat Amsterdam ­ gecorrigeerd voor zijn omvang ­ in de rangorde ruim vóór Londen en Parijs. De touringcar levert een wezenlijke bijdrage aan die toeristenstroom. Zes procent van de bezoekers van onze stad maakt er gebruik van. De enorme bussen komen echter in grote aantallen en veroorzaken soms opstoppingen, verkeersveiligheidsproblemen en overlast. Touringcarondernemers laten hun gasten graag in- en uitstappen middenin de historische binnenstad. Maar de ruimte is beperkt. Dat leidt tot een klassieke strijd om de ruimte tussen een sector met een economisch belang en bewoners met een leefbaarheidsbelang. Het touringcarvraagstuk is na jaren debat aan een oplossing toe. Het nieuwe beleid moet daarin voorzien. Maatregelen · De binnenstad van Amsterdam blijft toegankelijk voor touringcars. Het aantal halteplaatsen blijft gelijk, maar het aantal touringcars dat kan halteren zal worden vergroot door toezicht en handhaving. · De sector draagt de kosten van het toezicht, de gemeente draagt de kosten van de handhaving. · Activiteiten rond touringcars die meer tijd kosten dan direct in- en uitstappen zullen buiten het toeristische centrum plaatsvinden, bijvoorbeeld bij de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) of P+R Zeeburg. · Er worden twee nieuwe categorieën touringcarplaatsen geïntroduceerd: de bufferplaats waar touringcars kort kunnen wachten totdat er ruimte is op een halteplaats en die binnen 10 minuten rijden van zo'n halteplaats liggen, en de ophaalplaats voor touringcars waar touringcars langer parkeren om individuele of groepen passagiers op te halen die niet klaar staan om direct in te stappen voor vertrek naar een bestemming buiten de stad (bijvoorbeeld excursies). Deze twee nieuwe categorieën touringcarplaatsen voorkomen lang wachten op haltes in het toeristisch kerngebied. · In de stad worden zoekgebieden aangewezen (bijvoorbeeld langs de De Ruijterkade en Weesperstraat) waar zo nodig nieuwe touringcarplaatsen kunnen . Zie ook: www.twitter.com/AmsterdamNL

worden gezocht. Op aanvraag onderzoekt de gemeente nut, noodzaak en haalbaarheid van een gevraagde extra touringcarplaats. Inspraak Inspraak op de concept notitie Touringcarbeleid kan van 1 december 2011 tot en met 20 januari 2012. De gemeente nodigt de touringcarsector, bewoners en andere belangenpartijen hiertoe uit. Vanaf 1 december staat meer informatie op: www.amsterdam.nl/touringcarbeleid Pb-164




Gemeente Amsterdam