Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rotterdam, 30 november

Shiplink Rotterdam een schot in de roos
Scheepvaart gerelateerd Netwerken

De nieuwe, door de VRC georganiseerde beurs Shiplink Rotterdam, speciaal voor reders, cargadoors en hun relaties, bleek een schot in de roos. Er is duidelijk behoefte aan een beurs om scheepvaart gerelateerd te netwerken. Op dinsdagmiddag/avond 29 november was het op de eerste etage van het Argos-gebouw Port City III een gezellige drukte van belang met ruim 750 bezoekers.

Shiplink Rotterdam volgt het voorbeeld van de collega's in Antwerpen, waar de ASV (Antwerpse Scheepvaartvereniging), de Antwerpse evenknie van de VRC (Vereniging van Rotterdamse Cargadoors), al meerdere malen een Shiplink beurs had gehouden. Ook in Rotterdam blijkt het aan te slaan.

De exposanten op de beurs waren vrijwel alleen containerrederijen, net als dat in Antwerpen het geval is. De bedoeling is om in Rotterdam in de 'oneven jaren' Shiplink te organiseren, tegenover de Antwerpse beurs in de even jaren, zodat ze niet in elkaars vaarwater komen. VRC-voorzitter Piet Hoogerwaard, directeur van Vopak Agencies, zei in zijn openingswoordje te hopen dat bij de volgende Shiplink Rotterdam er ook niet-containerdeelnemers zijn.

Het 'open karakter' van de beurs (geen aparte stands, waardoor één grote ruimte ontstond) maakte het meer een netwerkbijeenkomst dan welke andere beurs dan ook. En daar bleek behoefte aan. "Zeker, hier wachten we al op sinds de Freight Select vertrok uit Rotterdam", klonk het regelmatig dinsdagavond. Op die vorige scheepvaart gerelateerde beurs in Rotterdam stond ook al Sharaya van der Keur, die bij Hapag Lloyd verantwoordelijk is voor de 'inside sales' en nu ook weer acte de presence gaf. "Het is gezellig en goed om de mensen met wie je regelmatig contact hebt, te ontmoeten." "Rotterdam had iets dergelijks nodig", aldus Theo Peeterman, manager van Fairplay Towage Rotterdam en medesponsor van Shiplink Rotterdam. Een andere, misschien verrassende, sponsor is het Maritime Hotel Rotterdam. Algemeen directeur Arend Boer zag er gelukkig uit op Shiplink. "De agenten van de rederijen zijn ook mijn klanten. In ons hotel verblijven soms hele bemanningen van schepen. Rotterdam is namelijk ook een belangrijke afloshaven."

"Shiplink is tenminste iets positiefs in een tijd dat je alleen negatieve berichten leest over de sector", aldus Claudia Stolk, commercieel manager bij CSAV North & Central Europe. "Kijk, dit is niet de plaats voor business, maar het is goed elkaar te zien. We weten allemaal dat we in het dagelijks leven keihard elkaars concurrenten zijn, maar ook met hen is het goed eens bij te praten." En over die slechte tijden: "Er komen ook wel weer goede tijden." "Een goed initiatief", vindt ook Danny de Snoo, sales coördinator van OOCL. "Zeker goed om bij te kunnen praten met je klanten. Er zijn in Rotterdam zat alternatieven om te kunnen netwerken, maar niets is zo scheepvaart gerelateerd als dit. Ik hoop dat het een succes is en een vervolg krijgt."

Shiplink Rotterdam werd gesponsord door:
Koninklijke Dirkzwager, Maritime Hotel/Zeemanshuis, Jumelet Verhagen Advocaten, Dutch P&I Services, Bek & Verburg, Kramer Group, Ernst & Young Accountants, Portbase, ING, NT Publishers, Fairplay Towage, Havenbedrijf Rotterdam.

Noot voor redactie,