Ingezonden persbericht


AVS-leden in onderzoek kritisch over onderwijsinspectie

Inspectie richt zich veel te weinig op schoolleider

De inspectie betrekt schoolleiders veel te weinig bij het inspectiebezoek, houdt te weinig rekening met de vrijheid van onderwijs en loopt vooruit op wet- en regelgeving. Dat blijkt uit een onderzoek van de Algemene Vereniging Schoolleiders naar het functioneren van de inspectie.

Betrek schoolleiders veel meer bij overleg rond het inspectiebezoek. Dat vindt tweederde van de AVS-leden. Steeds vaker spreekt de inspectie het schoolbestuur aan als eerstverantwoordelijke, 38 procent van de respondenten vindt dat de schoolleiding het eerste aanspreekpunt moet zijn van de inspectie.

Veel schoolleiders zijn ontevreden over de mate waarin rekening wordt gehouden met de vrijheid van onderwijs. Dit geldt met name voor de leden uit het algemeen bijzonder onderwijs. Driekwart van de leden geeft aan vooral behoefte te hebben aan meer oog voor de schoolspecifieke situatie. De inspectie moet meer kijken naar de sociaalpedagogische context van de school, vindt ook de AVS, want onderwijs is meer dan het aanleren van cognitieve vaardigheden: het onderwijs heeft ook een maatschappelijke rol.

Ruim een derde van de schoolleiders geeft aan dat hoor en wederhoor niet geleid hebben tot aanpassing van het inspectierapport. AVS-voorzitter Ton Duif: "Dat is een behoorlijk hoog aantal: ruim een derde van de schoolleiders verschilt op onderdelen van mening met de inspecteur over het rapport."

De ene inspecteur is de andere niet, zo blijkt uit het onderzoek. Ten aanzien van de professionaliteit van de inspecteur geeft 60 procent van de leden die met meerdere inspecteurs te maken hebben gehad aan verschillen in professionaliteit te hebben ervaren tussen deze inspecteurs. Het betreft hier met name schoolleiders van (zeer) zwakke scholen.

Een ander kritisch punt is de onafhankelijkheid van de inspecteurs. Bijna een derde van de schoolleiders vindt dat de inspecteur zich in de oordeelsvorming heeft laten leiden door zijn of haar eigen mening of die van een ander. Vooringenomenheid van de inspectie is een van de klachten die de AVS vaak hoort. "Dit kan niet, de inspecteur hoort objectief te zijn", benadrukt Duif.

Bijna een kwart van de leden geeft aan dat de inspectie bij een controle vooruitgelopen heeft op wet- en regelgeving, in het bijzonder wat betreft het ontwikkelingsperspectief (OPP) en Passend onderwijs.

De school krijgt lang niet altijd het inspectierapport onder ogen. "Dat moet anders", zegt Duif. "Het bevoegd gezag is formeel verantwoordelijk, maar maak de schoolleider en het team aanspreekpunt van de inspectie. En stuur het inspectierapport standaard zowel naar de school als naar het bestuur."

De AVS heeft, in samenwerking met onderzoeksbureau Reflexy, de enquête gehouden. Aanleiding was de toenemende stroom aan klachten over de inspectie. Zo'n 1.300 leidinggevenden in het primair onderwijs hebben de vragenlijst ingevuld, een representatieve respons.



Ingezonden persbericht