Stichting Wakker Dier

Bouwgigant wordt diervriendelijker

4 dec 2011

De Koninklijke BAM groep - de grootste bouwonderneming van Nederland - schakelt over naar diervriendelijkere soep, eieren, zuivel, snacks en vis. BAM doet dit naar aanleiding van de Wakkere Kantine campagne van Stichting Wakker Dier. BAM schakelt over naar biologische eieren en biologische (karne-)melk. Ook worden alle soepen en snacks biologisch, de vis wordt MSC gecertificeerd en er worden biologische vleeswaren opgenomen in het assortiment. Daarnaast kiezen zij er voor om één dag in de week alle kant-en-klaar gerechten vegetarisch aan te bieden en wordt enkel nog reclame gemaakt voor verantwoorde producten. Door deze stappen verandert de bedrijfskantine van het hoofdkantoor, waar zo'n 600 mensen werken, in één klap van een Kiloknaller Kantine naar een Wakkere Kantine. De andere kantines van BAM zullen dit goede voorbeeld binnenkort volgen. Dhr. Pronk van BAM: "Het onderwerp dierenwelzijn stond eerder gewoon niet op onze agenda. We werde n wakker geschud door Wakker Dier"

BAM: 'we zijn wakker geschud'

Wakker Dier startte in mei de Wakkere Kantine campagne om bedrijfskantines diervriendelijker te maken. Vijftig grote bedrijven ontvingen een brief en een checklist over dierenwelzijn in de bedrijfskantine. Toen BAM de checklist invulde, bleek al snel dat zij op alle punten negatief scoorden. Samen met bedrijfscateraar ISS ging men aan de slag om verbeteringen door te voeren. In januari zal BAM alle medewerkers via het personeelsblad informeren over het nieuwe, diervriendelijke kantinebeleid. Ook gaat men aan de slag met de bedrijfskantines op andere locaties. Op het hoofdkantoor worden op jaarbasis 17.500 eieren, 8000 kroketten en 15.000 liter melk gebruikt.

Wakkere Kantine

In mei 2011 startte Wakker Dier de campagne "Wakkere Kantine" waarin zij directies oproept om de bedrijfskantine diervriendelijker te maken. Bij veel grote bedrijven is wel aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen maar wordt het dierenleed in de vee-industrie vaak vergeten. Bovendien is een kantine met minder - en verantwoorde - dierlijke producten niet alleen diervriendelijker, maar ook gezonder en minder belastend voor milieu, klimaat en natuur.

Eerdere successen in de Wakkere Kantine campagne:

o Cateraars en bedrijven doen mee met 4 oktober EetGeenDierenDag

o Bedrijfscateraar Sodexo maakt 1,5 miljoen kroketten op jaarbasis biologisch

o Bedrijfscateraar Eurest stapt af van het legbatterij ei