Gemeente IJsselstein


Fietsverkeer en bereikbaarheid gewijzigd in plan autoluwe binnenstad

Fietsverkeer in de Benschopperstraat, Utrechtsestraat en Kerkstraat blijft op zondag tot en met donderdag toegestaan. En voor een betere bereikbaarheid van de binnenstad wordt de afsluiting op Eiteren verplaatst naar de nieuwe parkeergarage.

Met deze twee wijzigingen hebben burgemeester en wethouders het uitwerkingplan voor een autoluwe binnenenstad definitief vastgesteld. De raad neemt een besluit in de openbare raadsvergadering op donderdag 22 december a.s. Het ontwerpplan voor een autoluwe binnenstad heeft de afgelopen weken ter inzage gelegen en ook is in deze periode een inspraakbijeenkomst voor belanghebbenden georganiseerd. Daarnaast zijn de plannen toegelicht aan de leden van de ondernemersvereniging de Baronie. In totaal zijn 45 zienswijzen ontvangen op de beleidsnota Autoluwe Binnenstad IJsselstein. Deze zienswijzen hebben vooral betrekking op fietsverkeer, compensatie van te verdwijnen parkeerplaatsen, verdeling van kosten, flitsparkeren, reguleringstijden en verkeerscirculatie.

Plan op hoofdlijnen
Bezoekers aan de binnenstad rijden in de nieuwe situatie niet meer door de binnenstad. Het centrum wordt verdeeld in vier sectoren. Om doorgaand verkeer tegen te gaan is elke sector toegankelijk via één van de vier toegangen. Via zo kort mogelijk routes zijn parkeerlocaties direct bereikbaar. Deze locaties zijn goed zichtbaar via parkeerroutes en verwijssystemen. Zowel in de binnenstad als in de schil komt vergunningparkeren. De parkeervoorzieningen voor bezoekers krijgen betaald parkeren. Bewoners krijgen een bezoekersregeling waarmee hun bezoek gedurende een bepaalde tijd kan parkeren. Fietsers zijn bijzonder welkom in de binnenstad. Dit krijgt vorm door een verbetering van de fietsroutes en stallingsmogelijkheden.

Uitwerking en uitvoering
Na vaststelling van het uitwerkingsplan door de raad start begin volgend jaar de uitwerking van diverse onderdelen van het plan. Het gaat hierbij om het parkeerbeleid, waaronder reguleringsmaatregelen; parkeerorganisatie; parkeervoorziening Kloosterplantosen en de uitbreiding van de fietsparkeerplaatsen. Onder uitwerking van de verkeersmaatregelen verstaat de gemeente de invoering van het sectorenmodel, verkeerssituatie op de Touwlaan en Eiteren en fietsroutes.