Ingezonden persbericht


Reizigers nog bewuster over duurzaam toerisme

Utrecht, 5 december 2011 * * * Nederlandse reizigers zijn zich in toenemende mate bewust van de gevolgen van toerisme op milieu en lokale samenleving. Daaraan passen zij de manier van reizen aan. Dit komt tot uiting in de onderzoeken die tijdens de Vakantiebeurs in 2005 en 2011 door Andrew Morten werden ontwikkeld en uitgevoerd als onderdeel van een MBA studieopdracht. Andrew Morten is eigenaar van Travel Essence en gespecialiseerd in reizen naar en door Australië en Nieuw-Zeeland. In 2011 werden de resultaten uit 2005 vergeleken met die van 2011 om vast te stellen of de mentaliteit van de reizigers blijvend is veranderd. De ondervraagden hebben een bovengemiddeld opleidingsniveau en inkomen. In 2005 vonden 46% van de ondervraagden, dat toerisme positief is voor de lokale bevolking. In 2011 was dit percentage afgenomen tot 37%. Het aandeel van de ondervraagden, dat van mening is, dat toerisme zowel voor- als nadelen met zich meebrengt steeg van 45% naar 54%. Deze bewustwording van de negatieve effecten van toerisme zorgt ervoor dat reizigers kiezen voor vakanties met minder nadelen voor het milieu.

Het is duidelijk, dat reisorganisaties en aanbieders van accommodatie en activiteiten, die op de trend van dit zorgzame reizen inspelen, de positieve gevolgen gaan ervaren. In 2005 was het 71% van de ondervraagden die milieubewuster beslisten en in 2011 is dit percentage gestegen naar 81%. Toerisme kan echter een positief effect hebben op de lokale bevolking en het milieu als dat plaatsvindt in samenwerking met de plaatselijke bevolking. In 2008 startte TravelEssence met zo'n project met de lokale Maori-bevolking in Nieuw-Zeeland om daar een regenwoud te herstellen. Sindsdien bezoekt 90% van hun Nederlandse clientèle dit gebied voor onder andere een wandeling in het woud onder begeleiding van een Maori- gids. Tijdens die wandeling planten de reizigers zelf negen nieuwe bomen. Een dergelijk project gaat nu ook van start in samenwerking met de Aboriginal bevolking in Australië in de buurt van het Mungo Nationaal Park. Hier planten de reizigers zeven bomen als bijdrage aan de habitat van koala's en inheemse vogels. Zes bomen voor elk Aboriginal- seizoen en één boom voor zichzelf. Initiatiefnemer Andrew Morten noemt het 'restoerisme': restoratie door toerisme. www.travelessence.nl/p/Te_Urewera www.restorerainforest.com

Uit het onderzoek blijkt ook, dat de bovengenoemde goed opgeleide groep een duidelijke behoefte heeft aan kleinschalige, veelal unieke accommodaties gebaseerd op contact met de lokale bevolking in plaats van grootschalige hotels. In 2005 gaf 65% van de ondervraagden de voorkeur aan een kleine accommodatie en 22% koos voor een grote verblijfsmogelijkheid. In 2011 groeide de belangstelling voor die kleinschaligheid tot 72% en nam de keuze voor grootschaligheid af tot 9%. Deze cijfers geven volgens Andrew Morten aan dat de bekendheid met duurzaam toerisme niet langer uitsluitend is weggelegd voor de rugzak/eco-toerist, maar dat het alle doelgroepen beïnvloedt. Terwijl bij het massatoerisme een hotelkamer vooral is om te slapen, is de unieke accommodatie een onderdeel van de totale reisbeleving en van belang contact te hebben met zijn gastheer. Storytelling, glamping en barefoot luxury - pure vakantie-ervaringen, die er steeds meer toe doen, volgens Morten. "We zien vaker, dat onze cliënten op zoek zijn naar accommodaties en belevenissen, die passen bij de lokale omgeving. Hoe unieker de verblijfplaats hoe groter de waardering. Het massatoerisme neemt af. Mensen willen als reiziger serieus worden genomen en ook dat hun individuele wensen tijdens hun reizen worden ingewilligd en zij dus niet als een wandelende portemonnee worden beschouwd. " www.TravelEssence.nl
*** e i n d e * * *

Noot voor de redactie,