http://www.evo.nl
Zuid-Holland cruciaal
Snelle besluitvorming infrastructuurprojecten in Zuid-Holland cruciaal
6 december 2011
Op 7 december staat een aantal cruciale beslissingen op de agenda van
de minister van Infrastructuur en Milieu en de bestuurders van de
stadsregio Rotterdam, Stadsgewest Haaglanden en provincie Zuid-Holland.
Zij spreken dan onder andere over de Nieuwe Westelijke Oeververbinding
en de MIRT Verkenning Haaglanden. Verladersorganisatie EVO en Transport
en Logistiek Nederland (TLN) roepen de bestuurders op om vaart te maken
in de besluitvorming over deze infrastructurele projecten in
Zuid-Holland. Snelle besluitvorming is cruciaal, omdat de provincie
dagelijks geplaagd wordt door lange files met grote economische schade.
De bereikbaarheid van Den Haag en Rotterdam moet structureel
verbeteren, zo stellen EVO en TLN, ook omdat er op langere termijn nog
flink wat woningen gebouwd gaan worden in deze regio's.
Nieuwe Westelijke Oeververbinding
De minister bepaalt morgen welk tracé van de Nieuwe Westelijke
Oeververbinding, de Oranje- of de Blankenburgtunnel, als
voorkeursvariant verder onderzocht gaat worden. De Nieuwe Westelijke
Oeververbinding moet de A15 met de A20 verbinden en vormt een nieuwe,
alternatieve verbinding met de Rotterdamse haven. TLN en EVO hebben al
eerder aangegeven voorstander van een verbinding bij de
Blankenburgtunnel te zijn. Studies van Rijkswaterstaat tonen aan dat
deze verkeerskundig beter scoort door een deel van het verkeer uit de
Beneluxtunnel te halen. Dat verbetert de doorstroming in de
Beneluxtunnel en ook op de A4-corridor. Bovendien is de
Blankenburgtunnel aanzienlijk goedkoper dan de Oranjetunnel.
Bereikbaarheid Haaglanden
Ook de MIRT Verkenning Haaglanden staat morgen op de agenda. De
bestuurders dienen morgen een keuze te maken over het
maatregelenpakket. Het Rijk en de regio moeten gezamenlijk op korte en
lange termijn een flink investeringsprogramma realiseren, vinden EVO en
TLN. Dat is nodig om Den Haag en omgeving bereikbaar te houden, maar
ook om het verkeer dat de Hofstad moet passeren te faciliteren.
A13/A16
Verder roepen EVO en TLN de bestuurders op om spoedig een
voorkeursbeslissing te nemen over de A13/A16. Er moet worden besloten
hoe deze weg wordt ingepast en gefinancierd. De aanleg van de A13/A16
zorgt ervoor dat de A20 tussen het Terbregseplein en de A13 wordt
ontlast. Hierdoor verbetert de doorstroming op de Rotterdamse Ruit.
Volgens de Economische Wegwijzer van EVO en TLN bedroeg de directe
economische schade als gevolg van files op de A20 in 2009 11,2 miljoen
euro. Bovendien wordt een groot aantal knelpunten van de landelijke
file top-50 van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu veroorzaakt
door het ontbreken van de A13/A16.
Vragen over dit persbericht?
Journalisten kunnen ook buiten kantooruren bellen: 079 3467 373