Nederlands Jeugdinstituut

Pedagogisch kader voor gastouderopvang

8 december 2011

Het Nederlands Jeugdinstituut en het Kohnstamm Instituut ontwikkelen in 2012 een pedagogisch kader voor de gastouderopvang. Gastouders vangen kinderen op bij hen thuis. Het pedagogisch kader wordt ontwikkeld in samenwerking met gastouders en met medewerkers van gastouderbureaus. Zij ondersteunen gastouders en bemiddelen tussen gastouders en ouders die opvang zoeken voor hun kind.

Wat is goede kinderopvang?

Het pedagogisch kader beschrijft wat goede gastouderopvang inhoudt. Het zal gastouders helpen bij het maken van pedagogische afwegingen op verschillende gebieden : communicatie, organisatie van de groep, dagritme, observeren, en samenwerking met de ouders. Er bestaan al pedagogische kaders voor de kinderopvang en de buitenschoolse opvang. Het Nederlands Jeugdinstituut biedt steun-op-maat bij het invoeren en waarborgen van de pedagogische kaders op de werkvloer. Meer informatie vindt u in de Portfolio.

Het ontwikkelen van het pedagogisch kader voor de gastouderopvang wordt mogelijk gemaakt met een subsidie van het Bureau Kwaliteit Kinderopvang.