Nederlands Jeugdinstituut
Pedagogisch kader voor gastouderopvang
8 december 2011
Het Nederlands Jeugdinstituut en het Kohnstamm Instituut ontwikkelen in
2012 een pedagogisch kader voor de gastouderopvang. Gastouders vangen
kinderen op bij hen thuis. Het pedagogisch kader wordt ontwikkeld in
samenwerking met gastouders en met medewerkers van gastouderbureaus.
Zij ondersteunen gastouders en bemiddelen tussen gastouders en ouders
die opvang zoeken voor hun kind.
Wat is goede kinderopvang?
Het pedagogisch kader beschrijft wat goede gastouderopvang inhoudt. Het
zal gastouders helpen bij het maken van pedagogische afwegingen op
verschillende gebieden : communicatie, organisatie van de groep,
dagritme, observeren, en samenwerking met de ouders. Er bestaan al
pedagogische kaders voor de kinderopvang en de buitenschoolse opvang.
Het Nederlands Jeugdinstituut biedt steun-op-maat bij het invoeren en
waarborgen van de pedagogische kaders op de werkvloer. Meer informatie
vindt u in de Portfolio.
Het ontwikkelen van het pedagogisch kader voor de gastouderopvang wordt
mogelijk gemaakt met een subsidie van het Bureau Kwaliteit
Kinderopvang.