Meerderheid automobilisten begrijpt flitsmeldingen niet
Persbericht van Adapt B.V.
De meldingen van flitslocaties en snelheidscontroles die op de radio
worden uitgezonden, worden weliswaar gehoord door drie kwart van de
luisteraars, maar al te vaak geheel niet begrepen. Zo luidt een van de
conclusies van een online poll in combinatie met een op tankstations
gehouden enqu(ee)te onder ruim 575 forensen. Het onderzoek vond plaats
in opdracht van de op vermindering van de files gerichte vacaturesite
WERKdichterbijhuis.nl.
Vaak onbegrepen getallen- en letterbrij
Iedereen die wel eens naar de radio luistert kent het wel, steevast
volgt na het nieuws een lange letter- en getallenbrij 'Op de N69 bij
14.5, de N65 bij 15.9, de N58 bij 18.5 de A12 bij 144.5 en op de A13
Richting Den Haag bij 17punt4' etcetera. Automobilisten blijken uit die
informatiestroom, terwijl ze geacht worden op het verkeer te letten,
slechts in beperkte mate te kunnen distilleren om welke flitslocaties
het precies gaat. Uit het onderzoek komt naar voren dat 56 procent van
de ondervraagden 'niet of slechts soms' begrijpt waar de vermelde
flitsers staan. De meerderheid van de persoonlijk ondervraagden gaf aan
wel op te letten of de flitsers op de geplande route liggen. Terwijl
23% van de on-line deelnemers aan de poll, toegaf dat de meldingen op
de radio meestal al weer voorbij waren tegen de tijd dat men zich
bedacht er aandachtig naar te luisteren. 'Wellicht omdat voor velen de
hectometerbordjes waarnaar verwezen wordt nauwelijks te lezen zijn'
aldus de coördinator van het onderzoek. 'Automobilisten op de middelste
of linker rijbaan, waar de hardrijder meestal vertoeft, kunnen die
bordjes die rechts in de berm geplaatst zijn nauwelijks zien. Daar komt
bij dat een echte snelheidsduivel andere methoden en technieken
gebruikt om te weten waar hij zijn voet van het gas moet halen'. Wat
ook wordt aangegeven door 17% van de ondervraagden.
Flitsen lucratieve erfenis uit de jaren '60
Flitsen van snelheidsovertreders gebeurt al zo'n 45 jaar. De vaste
flitspaal werd In 1958 voor het eerst gefabriceerd door een Haarlemmer
en de eerste flitspalen werden in deze stad al in1966 als
roodlichtcamera ingesteld. In nog geen 40 jaar werd flitsen en bekeuren
Big Business voor de overheid. Zo werden er in 2004 in Nederland per
jaar al ongeveer 7,3 miljoen snelheidsovertredingen geregistreerd op
een toenmalig autobestand van iets minder dan 7 miljoen. In het jaar
2007 kon Nederland zich al verheugen op een recordaantal van tien
miljoen snelheidsboetes, zo bleek uit cijfers van Bureau
Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM). Het bureau verwachtte
toen de top was bereikt. Maar de bonnenjacht leverde een levendige
productie van prenten op. Vooral met betrekking tot de
trajectcontroles, want deze leverden nog meer boetes op namelijk 2,4
miljoen. Nederland telde per 1 januari 2011 ongeveer 1400 flitspalen.
Het overgrote deel van de boetes, 6,5 miljoen, werd ook voor
snelheidsovertredingen uitgeschreven. Het goede nieuws is dat er in
2011 in de vergelijkbare periode 13% minder boetes werden genoteerd,
"maar" 5,6 miljoen. De afname komt vooral doordat er dit jaar minder
radarcontroles en trajectcontroles zijn uitgevoerd, aldus een
woordvoerder van het landelijk parket. Volgens de zegsman leidt een
kleine afname van het aantal grootschalige verkeerscontroles tot een
behoorlijk daling van het aantal boetes.
Snelheidcontroles op de radio langste tijd gehad
Ondanks het veel voorkomende onbegrip worden de flitsmeldingen op de
radio door de meerderheid van de ondervraagden nog wel nuttig gevonden.
De vraag is echter, voor hoe lang nog? Met de toename van het gebruik
van TomTom en nieuwe slimme apps voor op de smartphone zijn
automobilisten vaak al beter geïnformeerd en kunnen zij alleen die
informatie opvragen die voor hen van belang is. Als dit gebruik zich
voortzet kunnen we misschien een keer verlost worden van de ellenlange
monotone cijferbrij op de populaire zenders. Zeer actief met het
doorgeven van de flitslocaties zijn de meeste luisteraars zelf echter
niet, slechts 5% van de ondervraagden gaf aan zelf wel eens een flitser
te hebben doorgebeld. Maar dat het gebruiken van actuele informatie van
de weggebruikers een slimme insteek is, blijkt wel uit de populariteit
van flitsservice.nl en de smartphone app 'flitsers' die ook handig
gebruik van maakt van actuele informatie van het netwerk van eigen
gebruikers van de app. Prettige bijkomstigheid is dat menig
ondervraagde aangaf dat goede informatie over flitslocaties wel scheelt
in de portemonnee. Meer over het onderzoek en feedback van de
ondervraagden is te vinden op de website van WERKdichterbijhuis.nl.
Links:
http://www.werkdichterbijhuis.nl
Razende Robot Reporter