http://www.evo.nl
Problemen aansluiting A2 - A15 Deil
Tiel, 9 december 2011
Filevorming op de verbindingswegen van de A2 naar de A15 in oostelijke
richting zorgt voor grote vertraging en levert gevaarlijke situaties
op. Het regionale bedrijfsleven (vertegenwoordigd door Transport en
Logistiek Nederland (TLN), verladersorganisatie EVO, de Kamer van
Koophandel Midden-Nederland, VNO-NCW Midden en VNO-NCW West) vraagt
minister Schultz van Haegen daarom om op korte termijn de invoegstrook
te verlengen. Hierdoor kan het verkeer afkomstig van de A2
gemakkelijker en veiliger invoegen op de A15 en verbetert de
doorstroming.
Sinds de verbreding van de A2 tussen de knooppunten Deil en Everdingen,
is het verkeer dat van de A2 de A15 op wil rijden toegenomen. Daardoor
ontstaat steeds vaker filevorming op de verbindingswegen van het
knooppunt Deil. 's Ochtends gebeurt dat richting Gorinchem, terwijl het
's middags richting Nijmegen vastloopt. Hoewel weggebruikers dagelijks
te maken hebben deze files, ontbreekt de A15 steevast in alle
filemeldingen. Het ontbreken van telpunten in het wegdek zoals elders
in het snelwegennet ligt hier waarschijnlijk aan ten grondslag.
Vooral de aansluiting van de A2 op de A15 richting Tiel wordt als
verkeersonveilig beschouwd. De verbindingsweg zelf is niet goed
vormgegeven. Bovendien is het voor het verkeer lastig om in te voegen
op de A15 omdat er veel vrachtverkeer rijdt dat voornamelijk gebruik
maakt van de rechterrijstrook. Hierdoor ontstaat colonnevorming. Op een
gemiddelde werkdag passeerden in 2010 ter hoogte van Meteren in totaal
ongeveer 15.000 vrachtauto's. Dat zijn 10 vrachtauto's per minuut.
Het bedrijfsleven is van mening dat een belangrijke corridor als de A15
met een dermate hoge intensiteit van het vrachtverkeer, minimaal 2x3
rijstroken moet hebben. Recent heeft onderzoek aangetoond dat op de A15
tussen Deil en Valburg veel vertraging optreedt.
* Tweet
*
*
Vragen over dit persbericht?
Journalisten kunnen ook buiten kantooruren bellen: 079 3467 373