Gemeente Heeze-Leende
Decentralisatie begeleiding van AWBZ naar Wmo
De extramurale begeleiding inclusief het vervoer valt nu nog onder de
AWBZ maar wordt in 2014 geschrapt. De verantwoordelijkheid voor de
groep mensen die nu en in de toekomst gebruik maken van de begeleiding,
komt vanaf 2013 bij de gemeenten te liggen. De overgang wordt in 2
fases gerealiseerd. Per 1 januari 2013 is de gemeente verantwoordelijk
voor alle nieuwe indicaties en de herindicaties op het gebied van
extramurale begeleiding. Vervolgens zullen per 1 januari 2014 alle
indicaties overgeheveld worden naar de gemeenten.
De gedachte hierachter is dat gemeenten cliënten en hun situatie beter
kennen dan de grote landelijke organen die nu verantwoordelijk zijn
(CIZ voor de indicaties, zorgkantoren voor de uitvoering). Bovendien
past de extramurale begeleiding goed bij de verantwoordelijkheid die de
gemeenten al dragen voor de maatschappelijke ondersteuning van
kwetsbare burgers in de Wmo.
Voor het onderbrengen van begeleiding in de Wmo zal er een nieuwe taak
toegevoegd worden. Eind 2011 wordt de wetswijziging voorgelegd aan de
Tweede kamer. Vooralsnog ziet het ernaar uit dat de nieuwe taak als
volgt wordt beschreven:
"Belanghebbende kan dagelijkse levensverrichtingen uitvoeren en het
persoonlijke leven structureren en daarover regie voeren".
Het grote verschil tussen de begeleiding in de AWBZ en begeleiding in
de Wmo zal zich uiten in het uitgangspunt. Binnen de AWBZ is dit een
verzekerd recht, terwijl in de Wmo wordt uitgegaan van het
compensatiebeginsel en de eigen kracht van de burger.
Gelet op de budgetten, de aantallen en de diversiteit van de doelgroep,
zal het een veel omvangrijker en meer complexe operatie worden dan de
overheveling van de hulp bij het huishouden bij de start van de Wmo.
Om de nieuwe taak in de Wmo zo goed mogelijk op te zetten, voor te
bereiden en uit te voeren, zal er gewerkt moeten worden volgens een
stappenplan:
1. een inventarisatie en analyse van de nieuwe opgave;
2. het ontwikkelen van een visie op en aanpak van begeleiding;
3. het uitvoeren van de aanpak en inkoop;
4. implementatie van de nieuwe taken.
Daarnaast zal er een verband gelegd moeten worden met andere
ontwikkelingen zoals de Wet werken naar vermogen, de transitie
jeugdzorg, de IQ-maatregel, de nieuwe verdeling hulpmiddelen en de
extramuralisering van de GGZ (Geestelijke Gezondheidszorg).Deze
overheidsmaatregelen kunnen van invloed zijn op de taak die ons te
wachten staat.
Gelet op al deze ontwikkelingen is samenwerking noodzakelijk, zowel met
SWI als met de A2-gemeenten.
Op basis van gegevens van het zorgkantoor (de uitvoerder van de AWBZ)
gaat het in Heeze-Leende om totaal 181 cliënten: begeleiding groep 88
cliënten; begeleiding individueel 93 cliënten. (dit betreft een
voorlopige raming).
Landelijk zijn de programmakosten voor begeleiding ruim 3 miljard. Bij
de decentralisatie zit een bezuinigingsopdracht, vooralsnog is dit 5%
van de programmakosten. Voor de invoering is voor de gemeenten een
invoeringsbudget beschikbaar voor 2012 en 2013.
Voor de gemeenten zijn de te doorlopen stappen hetzelfde. Door de
complexe materie zal het voor iedere gemeente een omvangrijke klus zijn
om de decentralisatie van de begeleiding in goede banen te leiden.
Het college is akkoord gegaan met het aantrekken van een projectleider
in A2 verband voor in eerste instantie de eerste twee stappen in het
kader van de decentralisatie begeleiding en het dekken van de kosten
voor deze projectleider uit de invoeringsgelden die de gemeenten van
het rijk ontvangen.