Gemeente Heeze-Leende


Decentralisatie begeleiding van AWBZ naar Wmo

De extramurale begeleiding inclusief het vervoer valt nu nog onder de AWBZ maar wordt in 2014 geschrapt. De verantwoordelijkheid voor de groep mensen die nu en in de toekomst gebruik maken van de begeleiding, komt vanaf 2013 bij de gemeenten te liggen. De overgang wordt in 2 fases gerealiseerd. Per 1 januari 2013 is de gemeente verantwoordelijk voor alle nieuwe indicaties en de herindicaties op het gebied van extramurale begeleiding. Vervolgens zullen per 1 januari 2014 alle indicaties overgeheveld worden naar de gemeenten.

De gedachte hierachter is dat gemeenten cliënten en hun situatie beter kennen dan de grote landelijke organen die nu verantwoordelijk zijn (CIZ voor de indicaties, zorgkantoren voor de uitvoering). Bovendien past de extramurale begeleiding goed bij de verantwoordelijkheid die de gemeenten al dragen voor de maatschappelijke ondersteuning van kwetsbare burgers in de Wmo.

Voor het onderbrengen van begeleiding in de Wmo zal er een nieuwe taak toegevoegd worden. Eind 2011 wordt de wetswijziging voorgelegd aan de Tweede kamer. Vooralsnog ziet het ernaar uit dat de nieuwe taak als volgt wordt beschreven:

"Belanghebbende kan dagelijkse levensverrichtingen uitvoeren en het persoonlijke leven structureren en daarover regie voeren".

Het grote verschil tussen de begeleiding in de AWBZ en begeleiding in de Wmo zal zich uiten in het uitgangspunt. Binnen de AWBZ is dit een verzekerd recht, terwijl in de Wmo wordt uitgegaan van het compensatiebeginsel en de eigen kracht van de burger.

Gelet op de budgetten, de aantallen en de diversiteit van de doelgroep, zal het een veel omvangrijker en meer complexe operatie worden dan de overheveling van de hulp bij het huishouden bij de start van de Wmo.

Om de nieuwe taak in de Wmo zo goed mogelijk op te zetten, voor te bereiden en uit te voeren, zal er gewerkt moeten worden volgens een stappenplan:


1. een inventarisatie en analyse van de nieuwe opgave;


2. het ontwikkelen van een visie op en aanpak van begeleiding;


3. het uitvoeren van de aanpak en inkoop;


4. implementatie van de nieuwe taken.

Daarnaast zal er een verband gelegd moeten worden met andere ontwikkelingen zoals de Wet werken naar vermogen, de transitie jeugdzorg, de IQ-maatregel, de nieuwe verdeling hulpmiddelen en de extramuralisering van de GGZ (Geestelijke Gezondheidszorg).Deze overheidsmaatregelen kunnen van invloed zijn op de taak die ons te wachten staat.

Gelet op al deze ontwikkelingen is samenwerking noodzakelijk, zowel met SWI als met de A2-gemeenten.

Op basis van gegevens van het zorgkantoor (de uitvoerder van de AWBZ) gaat het in Heeze-Leende om totaal 181 cliënten: begeleiding groep 88 cliënten; begeleiding individueel 93 cliënten. (dit betreft een voorlopige raming).

Landelijk zijn de programmakosten voor begeleiding ruim 3 miljard. Bij de decentralisatie zit een bezuinigingsopdracht, vooralsnog is dit 5% van de programmakosten. Voor de invoering is voor de gemeenten een invoeringsbudget beschikbaar voor 2012 en 2013.

Voor de gemeenten zijn de te doorlopen stappen hetzelfde. Door de complexe materie zal het voor iedere gemeente een omvangrijke klus zijn om de decentralisatie van de begeleiding in goede banen te leiden.

Het college is akkoord gegaan met het aantrekken van een projectleider in A2 verband voor in eerste instantie de eerste twee stappen in het kader van de decentralisatie begeleiding en het dekken van de kosten voor deze projectleider uit de invoeringsgelden die de gemeenten van het rijk ontvangen.