Nederlandse Zorgautoriteit


NZa verscherpt toezicht op zorgkantoren

14-12-2011

NZa publiceert `Samenvattend rapport uitvoering AWBZ 2010'

Zorgkantoren hebben gemiddeld één op de vijf verbeterpunten uit 2009 niet verbeterd, zo blijkt uit periodiek onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Het gaat bijvoorbeeld om het verbeteren van wachtlijstinformatie en het actief volgen van cliënten die lang op zorg wachten. De NZa verplicht de zorgkantoren om deze punten versneld aan te pakken.

De prestaties van de zorgkantoren zijn over de gehele linie licht gedaald. Deze daling wordt vooral veroorzaakt doordat de normen voor de beoordeling vorig jaar zijn aangescherpt. Kleine zorgkantoren scoren het beste, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de NZa. Hoewel de zorgkantoren in 2010 op het punt van cliëntgerichte bekostiging (waaronder het registreren en declareren op cliëntniveau) naar tevredenheid scoren, blijft dit een belangrijk aandachtspunt voor de NZa.

Zorgwekkend is dat de zorgkantoren in 2010 gemiddeld één op de vijf verbeterpunten uit 2009 niet hebben verbeterd. Voorbeelden zijn het verbeteren van de informatie over het zorgaanbod in de regio en het actief volgen van geïndiceerde cliënten die lang op zorg wachten. Ook het aanleveren van wachtlijstinformatie aan het CVZ is een verplichting. De NZa heeft één zorgkantoor een aanwijzing opgelegd om deze informatie aan te leveren. Een ander punt van zorg betreft het PGB. Bij de controles door zorgkantoren zijn veel onjuiste declaraties aan het licht gekomen. Ook zijn de bedragen die nog teruggevorderd moeten worden bij budgethouders hoog. De NZa verplicht de zorgkantoren om deze punten in 2012 zo snel mogelijk te verbeteren.

De beoordeling van de zorgkantoren over 2010 is toegespitst op elementen die van belang zijn om de uitvoering van de AWBZ voor eigen verzekerden te kunnen realiseren. Voorbeelden zijn het beschikbaar komen van wachtlijstinformatie, de controle op de besteding van PGB-gelden, het voorkomen van negatieve reserves en de opvolging van eerder geconstateerde verbeterpunten. De NZa heeft ook een aantal best practices benoemd bij zorgkantoren, die de normen ruimschoots halen en als voorbeeld kunnen dienen voor de sector.