Nederlandse Zorgautoriteit
NZa verscherpt toezicht op zorgkantoren
14-12-2011
NZa publiceert `Samenvattend rapport uitvoering AWBZ 2010'
Zorgkantoren hebben gemiddeld één op de vijf verbeterpunten uit 2009
niet verbeterd, zo blijkt uit periodiek onderzoek van de Nederlandse
Zorgautoriteit (NZa). Het gaat bijvoorbeeld om het verbeteren van
wachtlijstinformatie en het actief volgen van cliënten die lang op zorg
wachten. De NZa verplicht de zorgkantoren om deze punten versneld aan
te pakken.
De prestaties van de zorgkantoren zijn over de gehele linie licht
gedaald. Deze daling wordt vooral veroorzaakt doordat de normen voor de
beoordeling vorig jaar zijn aangescherpt. Kleine zorgkantoren scoren
het beste, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de NZa. Hoewel de
zorgkantoren in 2010 op het punt van cliëntgerichte bekostiging
(waaronder het registreren en declareren op cliëntniveau) naar
tevredenheid scoren, blijft dit een belangrijk aandachtspunt voor de
NZa.
Zorgwekkend is dat de zorgkantoren in 2010 gemiddeld één op de vijf
verbeterpunten uit 2009 niet hebben verbeterd. Voorbeelden zijn het
verbeteren van de informatie over het zorgaanbod in de regio en het
actief volgen van geïndiceerde cliënten die lang op zorg wachten. Ook
het aanleveren van wachtlijstinformatie aan het CVZ is een
verplichting. De NZa heeft één zorgkantoor een aanwijzing opgelegd om
deze informatie aan te leveren. Een ander punt van zorg betreft het
PGB. Bij de controles door zorgkantoren zijn veel onjuiste declaraties
aan het licht gekomen. Ook zijn de bedragen die nog teruggevorderd
moeten worden bij budgethouders hoog. De NZa verplicht de zorgkantoren
om deze punten in 2012 zo snel mogelijk te verbeteren.
De beoordeling van de zorgkantoren over 2010 is toegespitst op
elementen die van belang zijn om de uitvoering van de AWBZ voor eigen
verzekerden te kunnen realiseren. Voorbeelden zijn het beschikbaar
komen van wachtlijstinformatie, de controle op de besteding van
PGB-gelden, het voorkomen van negatieve reserves en de opvolging van
eerder geconstateerde verbeterpunten. De NZa heeft ook een aantal best
practices benoemd bij zorgkantoren, die de normen ruimschoots halen en
als voorbeeld kunnen dienen voor de sector.