Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie



NPCF wil meer aandacht voor letselschadeslachtoffer in nazorg en rechtbank

Er moet meer aandacht komen voor de positie van slachtoffers van medische fouten, zowel in de rechtbank als in de nazorg. Dat vindt patiëntenfederatie NPCF in reactie op de oproep van de Nationale Ombudsman, Alex Brenninkmeijer die vandaag ook pleit voor een sterkere positie van patienten in een letselschadeproces.

De NPCF vindt de situatie ongelijk en zorgelijk: een patiënt die schadevergoeding eist na een artsenfout, komt tegenover een verzekeraar met een groot juridisch voordeel. De patiënt moet komen met bewijzen, terwijl de verzekeraar het bewijs en de deskundigheid in huis heeft.

Ook vindt de NPCF dat de nazorg moet verbeteren als een incident heeft plaatsgevonden. Uit een meldactie die de NPCF vorig jaar hield over het onderwerp medische fouten, bleek dat twee van de drie mensen die een incident hadden meegemaakt niet goed zijn opgevangen door de zorgverleners. Er vond geen gesprek plaats, laat staan dat er excuses werden aangeboden.

De NPCF vindt dat zeer zorgelijk, en vindt dat dit moet verbeteren. Het is volgens de NPCF voor de patiënt al een uitermate negatieve ervaring als zaken niet goed verlopen. Maar dat er daarna geen gesprek plaatsvindt en artsen en verpleegkundigen geen excuses aanbieden, vindt de NPCF onacceptabel. Met de brochure 'Als uw behandeling anders uitpakt...' licht de NPCF patienten voor over de mogelijkheid om na een incident in gesprek te komen met de betrokken zorgverleners.