Inspectie Verkeer en Waterstaat
IVW stelt voor het eerst ook ladingagent verantwoordelijk bij overtreding
zeevervoer
Nieuwsbericht | 16-12-2011
Bij het vaststellen van diverse overtredingen voor het vervoer van
gevaarlijke stoffen over zee, tijdens de controle van een
containerschip heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) niet
alleen de kapitein beboet, maar voor het eerst ook de ladingagent die
verantwoordelijk is voor het opstellen van het gevaarlijke
stoffenmanifest. De IVW heeft de kapitein een boete van 35.000 euro
opgelegd en de ladingagent een boete van 30.000 euro.
Het verantwoordelijk stellen van meerdere partijen is mogelijk sinds de
inwerkingtreding van de Regeling vervoer gevaarlijke stoffen met
zeeschepen in 2009. In het verleden kon hiervoor alleen de kapitein van
een zeeschip verantwoordelijk worden gesteld, tegenwoordig geldt een
ketenverantwoordelijkheid van walpartij tot kapitein. Ladingagenten aan
de walzijde, maken al enige jaren de vervoerdocumenten op met de
vereiste gevaarlijke stoffeninformatie voor de kapitein van een
zeeschip. Het gevaarlijke stoffenmanifest is een verplicht
vervoerdocument voor vervoer van gevaarlijke stoffen over zee.
Aanleiding voor de inspectie was een melding van een lekkende
tankcontainer, die uit het ruim van het schip was gelost. Hierdoor was
het scheepsruim verontreinigd geraakt. Het schip lag aangemeerd aan de
kade van een terminal op de Maasvlakte en kwam uit Azië. Het schip was
geladen met gevaarlijke stoffen van verschillende klassen in
containers.
Bij de controle op de vervoersdocumenten en het manifest van het schip
bleek veel niet in orde. Zo was in veel gevallen het bijkomend gevaar
van de stoffen en segregatiegroepen niet vermeldt en waren de
verklaringen van de belader niet ondertekend. Ook vond er geen controle
plaats bij het laden van containers met gevaarlijke stoffen. Verder
bleek dat de ladingagent de controle op de aanname van documenten en
het opstellen van het manifest onvoldoende is en dat deze ook niet goed
is geborgd.
Het schip is aan de "ketting" gelegd en mocht pas vertrekken, nadat het
ruim was schoongemaakt en documenten op orde waren gebracht. Voor een
aantal containers is door de ladingagent gekozen om deze weer van boord
te halen, omdat ze de juiste documenten niet op tijd genoeg aan boord
konden krijgen.
Een gevaarlijke stoffenmanifest aan boord van een zeeschip is van groot
belang voor het juist stuwen van containers, omdat voorkomen moet
worden dat bij een incident gevaarlijke stoffen naast en dichtbij
elkaar staan die gevaarlijk met elkaar kunnen reageren. Deze informatie
is van belang voor hulpverleners en incidentbestrijders als er een
incident uitbreekt aan boord van het zeeschip. Op basis van deze
informatie wordt bepaald hoe het incident kan worden bestreden. Bij
onjuiste of onvolledige informatie kunnen de verkeerde maatregelen
worden genomen waardoor er een groter gevolg kan ontstaan voor mens,
dier en milieu.