Ingezonden persbericht


Nieuwegein, 19-12-2011

Hornbach op je huid

Tattoo-artiest zet live tatoeages in bouwmarkt

Nieuwegein, 19 december 2011 - De tattoo-actie van bouwmarkt Hornbach bereikte dit weekend een climax. De twee winnaars van deze ontwerpwedstrijd kregen afgelopen zaterdag bij Hornbach Nieuwegein hun eigen ontwerp getatoeëerd. Deze actie maakte onderdeel uit van 'Tooltime MacAllister', de projectshow van Hornbach in de maanden november en december.

De winnaars van deze najaarsactie zijn Jan Pool uit Gaast (Friesland) en Joop van Vliet uit Vlaardingen. Op hun huid zijn respectievelijk een 'mechanische' draak en een motorblok vereeuwigd. "Dit zijn echt tatoeages die bol staan van techniek en industriële vormgeving, en dus perfect passen in het Hornbach-plaatje", meent Michel van Slingerland, marketingmanager bij Hornbach. "Dit is weer eens wat anders dan een Chinees teken, tribal, of de naam van je geliefde."

`Trots op lichaamsversiering'
Voor Jan Pool is de draak waar hij vanaf dit weekend mee kan pronken, zijn vijfde tatoeage. De draak 'hangt' over zijn rug, met zijn klauw over de rechterschouder 'de huid openhalend'. "Enige jaren geleden heb ik een tattoo laten zetten van een draak met een dartpijl, en toen is mijn fascinatie voor draken geboren", schetst hij de achtergrond van zijn ontwerpidee. "Verder ben ik door mijn werk, bij een bedrijf dat waterzuiveringsinstallaties bouwt, veel in aanraking met machines en roestvrij staal. Ik houd van de glans en structuur daarvan. Vandaar deze combinatie. Ik ben erg trots op deze nieuwe versiering van mijn lichaam."

De afbeelding van het motorblok dat Joop van Vliet op zijn borst heeft laten zetten, is zijn zesde tatoeage. En net als de voorgaande vijf is het er één met betekenis. Zo staan op zijn armen de namen van zijn kinderen. "Ik wilde sowieso nog een tatoeage met iets van mijn favoriete motormerk, waar mijn zoon Harley ook naar is vernoemd. Toen ik van deze ontwerpwedstrijd hoorde, dacht ik: ik probeer het gewoon. Ik heb zelf een beetje ontworpen en het idee erbij uitgelegd. En het is nog gelukt ook. Leuk dat een bouwmarkt zo'n actie bedenkt, dat verwacht je toch niet!"

Hygiëne
Onderzoek naar de populariteit van tatoeages en de opmerking van een klant - dat de MacAllister accuschroefboormachine zo'n fantastisch apparaat is, dat hij deze 'powertool' het liefst op zijn rug wilde laten tatoeëren - brachten de bouwmarkt op het idee de projectshow 'Tooltime MacAllister' te linken aan een ontwerpwedstrijd. Hornbach werkte voor deze actie samen met de tatoeëerder Rob van Hoeijen van Studio Remi (Utrecht). De ontwerpen van de tatoeages zijn getekend door Jolijn van Meel. Rob van Hoeijen heeft jarenlange ervaring en werkt volgens de hygiënerichtlijnen voor tatoeëren, die zijn opgesteld door het Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid (in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport).