Dienstenbond CNV

Nieuws

20 december 2011

Arbeidsvoorwaarden Securitas Receptieservice ter discussie

De medewerkers van Securitas Receptieservice ontvingen eerder dit jaar bericht dat door de Ondernemingsraad een nieuw pakket arbeidsvoorwaarden (lees: cao) was afgesproken. De medewerkers hebben zelf de keuze of ze die nieuwe arbeidsvoorwaarden accepteren, of niet. Voor veel mensen is het niet duidelijk wat het verschil is tussen de cao Particuliere Beveiliging en die nieuwe arbeidsvoorwaarden voor de Receptieservice van Securitas.

Om die reden is CNV Dienstenbond met de werkgever aan tafel gaan zitten. Wij vinden dat veel mensen een handtekening hebben geplaatst zonder precies te weten waar ze op dit moment recht op hebben en waar ze in het nieuwe pakket recht op krijgen.

Leden hebben bij ons geklaagd over de manier waarop tijdens bijeenkomsten met vragen is omgegaan en velen van u hebben het gevoel dat ze eenzijdig zijn geïnformeerd door de werkgever: Er was veel aandacht voor positieve zaken, maar daar waar de verschillen nadelig uitpakten voor het nieuwe systeem was weinig tijd voor uitleg.

Als vakbond vinden we dat er in het nieuwe pakket een aantal zware verslechteringen zijn doorgevoerd, zoals bijvoorbeeld een lager loon bij ziekte en een onduidelijk systeem voor het vaststellen van de ruimte voor loonsverhogingen. Als we dat aan onze leden uitleggen, horen we dat er mensen zijn die al een handtekening hebben geplaatst en daar nu spijt van hebben.

Daarom hebben we met Securitas afgesproken dat we in januari samen een brief gaan opstellen waarin we heel helder uitleggen wat uw huidige rechten zijn:
o Valt u nu wel óf niet onder de cao particuliere beveiliging en wat is er uit die
cao dan op u van toepassing en wat niet?
o Maar ook: wat zijn de voor en nadelen van het nieuwe pakket arbeidsvoorwaarden...

Iedereen, dus óók de mensen die al getekend hebben, krijgen daarna de kans om te kiezen. U kunt alles bij het oude laten en houden wat u hebt, maar u mag ook overstappen naar het nieuwe systeem. We hebben met uw werkgever afgesproken dat het wel een hard keuze moment wordt, dus een nu-of-nooit keuze. Maar dan wel gebaseerd op volledige en duidelijke informatie, met aandacht voor plussen én minnen.

We hopen dat u daarmee geholpen bent en straks een keuze kunt maken die bij u past!

Als u meer informatie wenst kunt u contact opnemen met Arie Kasper, bij voorkeur per email via a.kasper@remove-this.cnvdibo.nl. Telefonisch kan ook via telefoonnummer: 023 -565 10 52.