Vrije Universiteit Amsterdam
Automobilisten vaker met de trein?
* Startdatum: 20-12-2011
* Tijd: 15.45
* Locatie: Aula
* Titel: Behavioural Economic Perspectives On Inertia In Travel
Decision Making
* Spreker: N.J.A. van Exel
* Promotor: prof.dr. P. Rietveld
* Onderdeel: Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde
* Wetenschapsgebied: Economie
* Evenementtype: Promotie
Veel automobilisten denken maar zelden aan het openbaar vervoer als
alternatief voor hun reis. Promovendus Job van Exel laat zien dat een
belangrijke reden hiervoor is dat zij de reistijd met het openbaar
vervoer met de helft overschatten. Hierdoor lijkt het extra
onaantrekkelijk om de auto te laten staan. Hoe minder bekend met het
openbaar vervoer, hoe groter de overschatting van de reistijd. Onbekend
maakt dus onbemind. Uit Van Exels onderzoek blijkt dat automobilisten
die wel een goed beeld hebben van de reistijd het openbaar vervoer
aanzienlijk vaker als alternatief zullen overwegen.
Reizigers met het openbaar vervoer zien de auto wel vaak als een goed
alternatief voor hun reis. Ze kiezen echter niet voor de auto omdat ze
problemen verwachten met files en het vinden van een parkeerplaats.
Investeren in bereikbaarheid per auto betekent daarom dat deze
reizigers vaker de auto in plaats van het openbaar vervoer zullen gaan
overwegen. Dergelijk beleid leidt daarmee tot extra autoverkeer.
Persoonlijke voorkeuren en gewoontevorming spelen ook een belangrijke
rol in reisgedrag.
Van Exel laat zien dat sommige reizigers een grote voorkeur voor de
auto hebben. Evenals mensen die uit gewoonte reizen zijn zij weinig
gevoelig voor pogingen om hun gedrag te beïnvloeden. Andere reizigers
kijken wel naar (veranderingen in) de voor- en nadelen van
verschillende vervoermiddelen. Sommige van deze reizigers bekijken per
reis wat het beste alternatief voor hen is. Anderen doen dit af en toe,
bijvoorbeeld bij verhuizing of verandering van baan. Beleid is het
meest efficiënt als het gericht is op deze keuzereizigers.
Meer informatie over het proefschrift in VU-DARE
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam