Gemeente Utrecht

2011 144

(ingekomen 24 november 2011 en antwoorden door het college verzonden op 20 december )

SCHRIFTELIJKE VRAGEN Vragen van de heer B. Fokke en de heer V. Oldenborg

SV inzake "meer pep met een Open Data P&R app" Op 23 november ontvingen wij een persbericht: Er is in opdracht van de gemeente een P+R app ontwikkeld. Met deze app met de naam `Slim Utrecht In' wordt geprobeerd om meer reizigers te verleiden om gebruik te maken van P&Rs rondom de stad. D66 en de Stadspartij Leefbaar Utrecht juichen het gebruik van moderne hulpmiddelen toe, maar dan moet het wel goed gebeuren. Daarom hebben wij enkele vragen: 1. De app is ontwikkeld door "kommunicatie buro eMotion B.V". Hoeveel heeft de ontwikkeling van de app gekost? En hoe vaak is de app inmiddels gedownload?

Voor de app is 6.500,- in rekening gebracht als onderdeel van de lopende marketingcampagne voor de Utrechtse P+R-locaties. In de eerste week na de lancering is de app 81 keer gedownload, in de tweede week 53 keer.

2.

De app is alleen beschikbaar voor iPhone gebruikers. Meer dan de helft van alle Nederlanders gebruikt een ander soort telefoon. Hoe wil het college deze gebruikers bereiken?

Deze gebruikers bereiken wij vooralsnog via www.slimutrechtin.nl. Een app die op andere typen smartphones en tablets kan worden toegepast volgt. Het stimuleren van het P+R-gebruik wordt gezien als een taak van de gemeente; het laten ontwikkelen van de genoemde app is een middel bij het vervullen van die taak. Wij werken overigens nauw samen met het bedrijfsleven en andere overheden via het Platform Utrecht Bereikbaar.

3.

Vind het college het (laten) ontwikkelen van apps een kerntaak van de gemeente?

P+R beleid is bij uitstek een beleid dat de gemeentegrenzen overstijgt. De app is echter alleen van toepassing op de gemeente Utrecht. Een reiziger die veel in de regio Utrecht moet zijn zou niet voldoende hebben aan een app van de gemeente Utrecht. 4. Zou het college het wenselijk vinden als er naast een Utrechtse P+R app ook aparte apps werden ontwikkeld voor de gemeentes rondom Utrecht?

Of een app een geschikt middel is zal per geval bezien moeten worden.

D66 en Leefbaar Utrecht zijn warm voorstander om gemeentebreed meer te doen met Open Data. Het idee daarachter is dat overheden zich beperken tot het openbaren van publieke informatie in een computer-leesbare vorm. Op die manier kunnen alle app-ontwikkelaars, en niet alleen degenen die zijn ingehuurd door de gemeente apps ontwikkelen op basis van deze informatie. Als meer gemeentes dergelijke informatie beschikbaar maken (zoals bijvoorbeeld Amsterdam, Den Haag en Rotterdam op het moment al doen), dan kan één app functionaliteit bieden voor meer dan één gemeente. Het college heeft in het plan `Via B' aangegeven meer met Open data te willen doen. 5. 6. Waarom heeft het college er niet voor gekozen om de P+R gegevens als Open Data te openbaren?

De P+R-app loopt als middel vooruit op de aanpak open data; zie het antwoord op vraag 6.

Is het college voornemens om in de toekomst meer gebruik te maken van Open Data?

Ons college is voorstander van het beschikbaar stellen van open gegevens waar derden eigen applicaties mee kunnen maken. Op dit moment bereiden wij een pilot voor. Doelstelling van het college is dat open data gaat bijdragen aan het vergroten van de transparantie, participatie en service. Bij de aanpak wordt aangesloten bij landelijke initiatieven (o.a data.overheid.nl) en er is een samenwerkingverband met andere gemeenten en met de G4.






---- --