Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 20 december 2011

TLN: EU aanpak manipulatie digitale tachograaf lost problemen niet op

TLN pleit voor gelijke handhaving rij- en rusttijden in alle lidstaten

De Europese Unie (EU) komt met een aantal voorstellen om manipulatie met de digitale tachograaf te verminderen. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) bevat het voorstel een aantal verbeterpunten, maar wordt de belangrijkste oorzaak voor manipulatie niet aangepakt. Europa moet er eerst voor zorgen dat de regels rondom de controle op rij- en rusttijden in de hele EU redelijk en billijk worden gecontroleerd. De knellende regelgeving en willekeur tussen EU lidstaten in handhaving, leiden tot onwerkbare situaties en verhogen het risico op manipulatie, aldus TLN.

Oneerlijke concurrentie
TLN is van mening dat vervoerders die manipuleren om daarmee de concurrentie te vervalsen, moeten worden aangepakt. TLN pleit voor een eerlijke markt en ondersteunt het doel van de Europese Commissie (EC) om manipulatie met de digitale tachograaf aan te pakken. Echter, volgens TLN kan je de problemen met manipulatie alleen oplossen als je de kern van het probleem aanpakt.

Grote verschillen in handhaving
TLN is voorstander van een effectief rij- en rusttijdenbeleid. Iedereen dient zich daar ook aan te houden. Maar stelt TLN: 'Dan moeten we er in Europa wel samen voor zorgen dat deze regelgeving voor alle vervoerders in de praktijk werkbaar is en de controle daarop in ieder land gelijk'. TLN geeft al jaren aan dat dit niet het geval is. Met name in landen als Spanje, Frankrijk, Italië en België, lijkt er steeds vaker sprake te zijn van een klopjacht op buitenlandse chauffeurs. Torenhoge boetes voor relatief kleine vergrijpen zijn eerder regel dan uitzondering. Dit kan nooit de bedoeling van de regelgeving zijn en heeft niets met verkeersveiligheid, oneerlijke concurrentie of sociale bescherming te maken. Volgens TLN vergroot deze manier van handhaven het risico op manipulatie. Om de problemen echt aan te pakken, moet Europa er eerst voor zorgen dat de regels voor handhaving in de hele EU worden gelijk getrokken.

Voorstel aanpassing richtlijn digitale tachograaf
Ondanks dat het voorstel de kern van het probleem niet aanpakt, bevat het plan ook een goed punt, namelijk het afschaffen van de zogenaamde verlofbriefjes (patronaal attest). De Commissie wil - mede op voorstel van TLN - een einde maken aan de zogenaamde verlofbriefjes. Internationaal rijdende chauffeurs moeten tot nu toe altijd een formulier bij zich hebben waarop zij moeten verantwoorden wat ze hebben gedaan als ze geen voertuig bestuurd hebben, bijvoorbeeld ziek waren of vakantie hadden. Een onzinnige administratieve last en bovendien ook nog eens fraudegevoelig, aldus TLN. Als je rijdt, dan registreert de tachograaf dat. Geen registratie betekent dus automatisch dat je niet hebt gereden. Waarom moet je dat nog verantwoorden met een apart formuliertje.

Hoorzitting
Aanstaande woensdag wordt er een speciale hoorzitting in het Europees Parlement gehouden over de nieuwe richtlijn voor de digitale tachograaf. TLN heeft afgelopen maanden in nauw contact gestaan met de Europarlementariërs om de belangen van de Nederlandse transportsector te behartigen. In de bijlage kunt u de inbreng die TLN ter voorbereiding van de hoorzitting in het Europees Parlement heeft opgesteld, teruglezen.



Ingezonden persbericht