Gemeente betrekt markt en partners bij grond- en vastgoedbeleid
20 december 2011
De komende maanden gaat de Gemeente Maastricht in gesprek met
marktpartijen en samenwerkingspartners om te komen tot een nieuw grond-
en vastgoedbeleid. Om de strategie voor de toekomst te kunnen bepalen
wil de Gemeente weten wat de wensen en ambities van deze partijen zijn.
Op 15 februari vindt een forumdiscussie plaats waarin diverse partijen
het gesprek aangaan met de gemeente.
Zoeken naar nieuwe strategie
De manier waarop Maastricht haar grond- en vastgoedbeleid inzet zal in
de toekomst veranderen. Oorzaken zijn de onzekerheid over de
programmatische behoefte van de stad en de beperktere financiële
mogelijkheden. Dit vraagt om een nieuwe strategie, waarvoor in de
nieuwe structuurvisie de basis wordt gelegd. Naast het actieve
grondbeleid wordt het steeds belangrijker om de samenwerking op te
zoeken met partners via publiek-private samenwerking. Daarnaast wil
Maastricht initiatieven van bewoners, ondernemers en partners zoveel
mogelijk faciliteren en ruimte bieden voor tijdelijk gebruik en
experimenten.
Gemeenteraad aan zet
De gemeenteraad heeft in september 2010 de thema's benoemd die in dit
nieuwe grond- en vastgoedbeleid uitgewerkt moeten worden. Belangrijke
onderwerpen zijn herbestemming, maatschappelijk vastgoed (scholen,
sportaccommodaties, buurthuizen), monumenten en het verduurzamen van
het gemeentelijk vastgoed. De kadernota wordt in de loop van 2012
vastgesteld door de gemeenteraad.
Sturen door aankoop van grond en gebouwen
Met grond- en vastgoedbeleid probeert de gemeente veranderingen in het
ruimtegebruik te sturen. In het verleden heeft Maastricht vooral een
actief grondbeleid gevoerd. Voor de toekomst is het de vraag op welke
momenten de gemeente actief grondbeleid blijft voeren, initiatieven
faciliteert of samenwerkt met andere partijen. Daarom wordt samen met
marktpartijen en partners gesproken over het toekomstige grond- en
vastgoedbeleid van de gemeente Maastricht.
In verleden actief grondbeleid
Door de actieve rol van de Gemeente heeft ze een omvangrijke
portefeuille van grond en gebouwen. Dat heeft de gemeente in het
verleden veel opgeleverd. Maar de laatste jaren heeft het actieve
beleid ook negatieve consequenties gehad. Begin dit jaar is een bedrag
van ruim EUR 46 miljoen afgeboekt. De tegenvallers zijn vooral toe te
schrijven aan de demografische ontwikkelingen in de regio en de
economische recessie.
Investeren in brandpunten
De gemeente bezint zich op haar positie. In 2010 werden 8 brandpunten
in de stad benoemd waar de gemeente gericht wil investeren tot 2020.
Het gaat om de herstructureringsplannen Noordwest en Noordoost,
Geusseltpark, Belvédère, Centrum, Noorderbrug, Tunnelgebied A2,
Randwyck en Beatrixhaven. In de brandpunten pakt de gemeente de regie
door de komende tien jaar gericht circa 250 miljoen euro te investeren.
Per brandpunt is een strategie bepaald voor woningbouw, infrastructuur,
economische ontwikkeling of landschapsontwikkeling. Hiermee verwacht
het gemeentebestuur de komende tien jaar een totale investering van
ruim een miljard euro te realiseren.
Gemeente Maastricht