Gemeente Amsterdam



21 december 2011 175

Nieuwe aanpak Amsterdamse taximarkt

De Amsterdamse taximarkt functioneert al jaren niet normaal. Een kleine groep anonieme chauffeurs zorgt voor problemen op de opstapmarkt. Intimiderend gedrag, omrijdende chauffeurs en ritten weigeren is aan de orde van de dag. Daar moet verandering in komen. Dat kan ook sinds de landelijke wet in oktober is veranderd.

Op 20 december is het college van B&W akkoord gegaan met de rapportage `Uitwerking hoofdlijnenplan taxi'. De hoofdlijnen van het plan zijn op 15 december al aan de leden van de Raadscommissie Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit gepresenteerd. Vanaf begin 2012 zijn de eerste veranderingen merkbaar. Er komt extra en flexibel toezicht. De gemeente start, samen met verschillende instanties die handhaven, zoals politie en de dienst Stadstoezicht, met dossieropbouw.

Op basis hiervan wordt de aanvraag van individuele chauffeurs van een Amsterdamse taxipas, die vanaf eind 2012 wordt ingevoerd, beoordeeld. De intensievere handhaving leidt in 2012 tot meer boetes en intrekkingen van vergunningen, zoals die op standplaats Centraal Station of de tram-/busbaanontheffing. Overtredingen worden gestapeld en leiden tot schorsing of (tijdelijke) intrekking van de Amsterdamse taxipas. Een rit weigeren of bewust omrijden betekent schorsing, meerdere ritten weigeren of bewust omrijden betekent dat de taxipas (tijdelijk) wordt ingetrokken. Amsterdam is uit op een systeemomslag.

Meer van hetzelfde werkt niet. Iedere chauffeur is straks individueel herkenbaar aan een nummer en daklicht en moet zich vanaf eind 2012 aansluiten bij een taxiorganisatie, een TTO. De TTO controleert de chauffeurs, de gemeente controleert de TTO's en op den duur niet meer alle 4000 chauffeurs. De TTO's worden gestimuleerd kwaliteit te leveren door inzet van cameratoezicht (met kentekenregistratie), een duidelijk herkenbaar Amsterdams daklicht, extra en flexibel toezicht (niet meer op vaste uren), mystery guest controle door de TTO en een gecombineerd Amsterdams en landelijk klachtensysteem met een belangrijke rol voor de klant. Zo worden dossiers opgebouwd tegen chauffeurs met ongewenst gedrag. Overtredingen kunnen in ernstige gevallen zelfs leiden tot volledige uitsluiting van de taximarkt, van individuele chauffeurs en van TTO's. Slechte prestaties gaan de TTO's in de portemonnee voelen: zij krijgen dwangsommen opgelegd, meer audits en controles die ze zelf moeten betalen of ze worden uitgesloten van de meest lucratieve standplaatsen CS en Leidseplein. Het is de verwachting dat de slechte chauffeurs redelijk snel de markt uit zijn. TTO's willen slechte chauffeurs kwijt.

Een TTO met te veel slechte chauffeurs kan in zijn geheel geweerd worden van de Amsterdamse taximarkt. De betere TTO's krijgen de beste plekken: CS en Leidseplein. Als slechte chauffeurs daar vertrekken, komt er minder aanbod en meer vraag. En dat is uiteraard vooral goed voor de branche. In 2014 volgt een evaluatie van het nieuwe systeem.

Gemeente Amsterdam Bestuursdienst

De Amsterdamse Verordening voor Toelating en Toezicht op de Amsterdamse taximarkt wordt in het eerste kwartaal van 2012 door het college behandeld. Na een inspraakperiode neemt de gemeenteraad rond de zomer het definitieve besluit. Pb-175