Woningcorporatie Ymere

Nieuwe urgentieregeling in gemeente Haarlemmermeer

22-12-2011

Per 1 januari 2012: nieuwe aanvraagprocedure voor een urgentieverklaring voor een sociale huurwoning.

Per 1 januari 2012 gelden in Haarlemmermeer nieuwe voorwaarden en een nieuwe aanvraagprocedure om in aanmerking te komen voor een urgentieverklaring voor een sociale huurwoning.

Gemeente Haarlemmermeer en woningcorporatie Ymere ontwikkelden een nieuwe urgentieregeling omdat tot nu toe een veelvoud van regels een goede toewijzing in de weg stond.
De procedure wordt persoonlijker en meer op maat en de voorwaarden vormen eerder een kader dan dat ze harde regels zijn.

In de sociale huursector bestaan lange wachttijden waardoor een urgentieregeling onmisbaar is. Op die regeling kunnen woningzoekenden een beroep doen wanneer hun woonsituatie zodanig problematisch is, dat ze voorrang bij toewijzing van een sociale huurwoning moeten krijgen.

Met de nieuwe regeling willen gemeente en Ymere een kwaliteitsslag maken in het belang van de woningzoekende maar ook in het belang van de samenleving die ervan overtuigd moet kunnen zijn dat toewijzing in een specifieke situatie ook rechtvaardig is.

Nieuwe opzet
Vanaf komend jaar wordt de urgentieregeling uitgevoerd door Woonservice uit Haarlem en niet meer door Het Vierde Huis in Weesp.

In de nieuwe regeling bestaat er geen opsomming meer van situaties waarin men sowieso in aanmerking komt voor een urgentieverklaring. In plaats daarvan zijn er voorwaarden waaraan men minimaal moet voldoen voordat een beoordelingscommissie de aanvraag in behandeling neemt.

De eerste voorwaarde is dat de woningzoekende niet zelf verantwoordelijk gesteld kan worden voor de ontstane woonproblematiek. Het persoonlijke probleem moet uitsluitend oplosbaar zijn met andere woonruimte. De woningzoekende kan bovendien niet zelf in passende woonruimte voorzien en heeft aantoonbaar geprobeerd een andere woning te verkrijgen.

Brochure
Ook in de nieuwe regeling blijft een groot aantal situaties bestaan waarbij het geen zin heeft om een urgentieaanvraag in te dienen. Voorbeelden van de meest voorkomende situaties staan in de nieuwe brochure "Urgentie voor sociale huur Haarlemmermeer" die tijdens kantooruren verkrijgbaar is aan de balie van Ymere, Burgemeester Pabstlaan 10 in Hoofddorp.

De brochure kan ook telefonisch worden aangevraagd bij Woonservice in Haarlem, via tel. 023-517 56 00. In de brochure staan ook tips voor het vinden van een woonruimte anders dan via een urgentieverklaring.

Met vragen of een daadwerkelijke urgentieaanvraag kan men terecht bij Woonservice. Een consulent van Woonservice is op donderdag tussen 9 en 12 uur aanwezig op het kantoor van Ymere in Hoofddorp.