Ingezonden persbericht


Persbericht

De klagende Nederlander klaagt helemaal niet
Onderzoek bewijst: we zijn behoorlijk tevreden

Hoofddorp, 22 december 2011 - Wat maakt de Nederlander minder gelukkig? Reizen met het openbaar vervoer, stofzuigen en de administratie. Ook al scoort zelfs dat nog een voldoende. Maar voor de rest zijn de Nederlanders behoorlijk tevreden met hun leven. Gemiddeld geven ze zichzelf een 7,4 voor geluk. De dagelijkse activiteiten worden zelfs met een 7,5 beoordeeld.

Dit blijkt uit het grootschalige onderzoek 'Het gevoel van de consument' dat in opdracht van Sanoma Media is uitgevoerd door onderzoeksbureau Insites Consulting. Het meest gelukkig zijn Nederlanders met een hoog inkomen (8,0), gevolgd door Nederlanders met een partner (7,6), jonge mensen, ochtendmensen, mensen met kinderen en mensen die op het platteland leven (7,5).

Vervelendst? Openbaar vervoer
Nederlanders staan bekend als klagers, maar in de praktijk valt dat dus reuze mee. 'Ik sta positief in het leven' geeft 77% van de ondervraagden aan. Deze positieve opstelling is ook duidelijk terug te zien in de dagelijkse activiteiten. De hele dag is er geen enkele bezigheid die netto meer negatieve dan positieve emoties oplevert. Reizen met het openbaar vervoer scoort met een 6,2 het laagste rapportcijfer. Ook niet echt blij worden we van stofzuigen, administratie doen, tanden poetsen, de was doen, vaatwasser in- en uitruimen, studeren, opstaan, schoonmaken en aankleden. Maar alles scoort nog altijd wel een voldoende.

Gelukkigst? Kinderen naar bed
Opvallend is dat positieve emoties toenemen naarmate de dag vordert. Het hoogst gewaardeerde moment van de dag (8,4) is wanneer de kinderen 's avonds naar bed worden gebracht. Dit moment wordt omschreven als een echt ritueel waarbij men veel positieve emoties heeft, zoals trots, gezelligheid en geluk. Toch liggen ook frustratie en stress op de loer als de kinderen niet naar bed willen.

Meeste stress? In de middag
Het minst gelukkig voelen we ons tijdens het tweede deel van de werkdag, in de middag. Dan komen meer negatieve emoties op, zoals boosheid en stress. Mogelijk door de vermoeidheid die we gedurende de dag opbouwen. Ook is de aandacht tijdens het tweede deel van de werkdag vaak al bij andere zaken: 'Ga ik sporten, heb ik nog wat in huis voor het avondeten of moet ik nog even bij de supermarkt langs?'

Hoogste scores? Met familie en vrienden
De mens is een sociaal dier; de meest positieve momenten zijn de sociale momenten, met het gezin, familie, vrienden en/of partner. Dan zijn we echt blij en gelukkig. Daarnaast scoren activiteiten als 'tijdschriften lezen, avondeten, inrichten van het huis en wandelen' hoog qua positieve emoties.

Onderzoek
In het onderzoek 'Het gevoel van de consument' wordt het dagelijks leven van Nederlanders in kaart gebracht aan de hand van emoties, merken, behoeften en fricties. Hoe voelen consumenten zich gedurende de dag, welke emoties hebben ze bij de dagelijkse activiteiten, waar hebben ze behoefte aan gedurende de dag, welke fricties komen ze tegen en hoe kunnen merken hier een rol bij spelen? De inzichten uit dit onderzoek kunnen door marketeers worden gebruikt voor relevante en aansprekende communicatie.

Het - online - onderzoek werd uitgevoerd door Insites Consulting in opdracht van Sanoma Media onder 3000 Nederlanders tussen 18 en 65 jaar (representatief voor gemiddeld Nederland). Een deel van de resultaten van het onderzoek 'Het gevoel van de consument' is beschikbaar in de vorm van een presentatie. Deze resultaten zijn te vinden op slideshare: http://www.slideshare.net/Researchblog/het-gevoel-van-de-consument

Sanoma Media Netherlands
Sanoma Media is met haar publiekstijdschriften, customer media, televisiezenders, events, websites, mobiele sites, mobiele apps en iPad apps het grootste mediabedrijf in bereik in Nederland. Sinds 29 juli 2011 is Sanoma (67%) eigenaar van SBS Nederland, samen met partner Talpa (33%).

Het portfolio van Sanoma Media bestaat uit meer dan 100 uiteenlopende A-merken waaronder AutoWeek, Donald Duck, delicious., Flow, Kieskeurig.nl, Libelle, Margriet, NU.nl, Viva, Vrouwonline.nl, SchoolBANK.nl, en Startpagina.nl.

Sanoma Media is een grensverleggend mediahuis, dat met haar expertise, creativiteit en aansprekende content adverteerders de juiste context biedt om hun doelstelling te realiseren. Met de toevoeging televisie kan nog meer worden ingespeeld op de multimediale behoefte van de consument en de adverteerder. Meer informatie over Sanoma Media Netherlands vind je op www.sanomamedia.nl

Sanoma Media Netherlands B.V. maakt deel uit van de Sanoma Group, een veelzijdige mediaorganisatie die informatie, educatie en entertainment verzorgt voor miljoenen mensen in meer dan twintig landen.

Volg ons op Twitter: twitter.com/sanomamediaNL

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (

Ingezonden persbericht