CIDI - Centrum Informatie en Documentatie Israël

CIDI: stop Buchenwald hek

vr 23-12-2011

CIDI heeft een brief geschreven aan de Zandvoortse wethouder Andor Sandbergen (CDA) met het verzoek om een onmiddelijke bouwstop op te leggen aan een project van twee beroemde designers uit Antwerpen, die een hek met een Holocaust-thema in het dorp Bentveld willen neerzetten. De bewoners van de Taxuslaan zijn woedend en hebben bij de gemeente een bouwstop geëist.

Ontwerpers Job Smeets en Nynke Tynagel onthulden 6 december hun plannen om het bouwsel te maken in het prime-time televisieprogramma De Wereld Draait Door. Het hek zal crematoria en replica's van het Buchenwald concentratiekamp laten zien. Het Groninger Museum heeft al eerder `ongepaste' werken van het tweetal over Auschwitz geweigerd.

"CIDI vindt dit voornemen uitermate smakeloos. Het toont een volstrekt gebrek aan respect voor de slachtoffers van de Duitse concentratiekampen en hun nabestaanden," schreef CIDI directeur Ronny Naftaniel in zijn brief aan de wethouder.

De opdracht voor het hek dat Smeets, 40 en Tynagel, 34, hebben ontworpen, kwam van een Nederlandse kunstverzamelaar voor zijn landgoed. Dit zei Smeets tijdens de televisie uitzending. Hij zei dat hij de identiteit van de verzamelaar niet zou onthullen. Het ontwerp van het hek bevat een vertaling in het Latijn van de Duitse tekst op de poort van Buchenwald, `Jedem das Seine' (ieder het zijne).

In de uitzending had Smeets het over een landgoed in de buurt van Amsterdam, maar het hek blijkt in Bentveld, in de gemeente Zandvoort te worden gebouwd. De bewoners zijn furieus. Gerard Post, woordvoerder van de bewoners, zei vandaag in het AD: `Het hek refereert aan nazi's en aan de verbranding van de Joden'. Hij vervolgde: `In de klok met de Latijnse tekst 'ieder het zijne' zien wij een verwijzing naar het kamp Buchenwald. Verre van prettig om hier elke dag langs te lopen.'

Merijn Bolink, een bekend Nederlands beeldend kunstenaar, zei: "Iemand is altijd vrij om de Shoah als onderwerp te gebruiken, maar niet als het zo hol gebeurt als Studio Job dat doet. Het is onvolwassen." Tracy Metz, kunstredacteur van het NRC, zei bezwaar te hebben tegen `het loze provoceren".

"Het zou kunnen dat de verantwoordelijken voor zulke stuitende werken alleen om aandacht vragen, of het kans iets sinisters zijn," zei Michel Freilich, hoofdredacteur van de Belgisch Joodse krant Joods Actueel. "In het laatste geval moeten de autoriteiten de zaak onderzoeken. In Duitsland zou de bouw van een dergelijk ding zeker worden voorkomen. In België - misschien."

Smeets en Tynagel, werden door de New York Times de "poster boy en girl van het nieuwe expressionisme in design" genoemd. Voor de tentoonstelling in het Groninger Museum stuurden Smeets en Tynagel ook een wit damast tafelkleed met een Auschwitz-Birkenau thema, om in de receptiezaal bij hun tentoonstelling te gebruiken.

Het museum weigerde de tafelkleden echter te gebruiken. De tafelkleden beelden een overzicht uit van een concentratiekamp, met in het midden een hoop leesbrillen.

De woordvoerster van het museum, Willemien Bouwers, zei dat de hal soms gebruikt wordt om feestjes en diners te geven. "Dit soort tafelkleden daar neer te leggen, leek ons ongepast," zei de toenmalige directeur van het museum, Kees van Twist.

"Je zoekt extremen in je werk" en "Je hoeft niet altijd een bloemetjeskleed te maken", zei Smeets over zijn Holocaustwerken. Tynagel voegde hier aan toe: "Je hoeft niet altijd goed nieuws te brengen." Smeets verdedigde zich verder met de woorden: "Ik kan niet de liefde bespreken als ik ook niet de haat kan bespreken" en Tynagel gebruikte de volgende vergelijking: "Je kijkt ook naar een oorlogsfilm met een zak popcorn in je hand."