Syntens

Syntens helpt noordelijke ondernemers bij design

Ondernemers kunnen hun producten aanzienlijk verbeteren en de marktpositie er van verbeteren, door veel meer aandacht aan vormgeving te schenken. Dat was de ervaring van deelnemers aan de 'Design Pressure Cooker' van Syntens, dat onlangs in Groningen werd gehouden. Het betrof een bijeenkomst waarbij een ondernemer en zijn product werden gekoppeld aan een vormgever. Samen moesten ze dan in zeer rap tempo, binnen een dag, de vormgeving van hun product verbeteren. Dat leidde in de meeste gevallen tot voor de consument aanzienlijk aantrekkelijker producten.

'Wij hielden ons tot voor kort eigenlijk alleen maar bezig met de vraag hoe we ons product technisch zo efficiënt mogelijk kunnen maken. Om vormgeving maakten we ons helemaal niet druk. Maar nu we hebben meegedaan aan de 'Design Pressure Cooker' realiseren we ons hoe belangrijk vormgeving is. Eigenlijk zijn we daardoor met ons hele team een volledig andere weg ingeslagen, en daardoor is een in alle opzichten sterk verbeterd product ontstaan'. Dat betoogt één van de deelnemers de Drentse ondernemer Harrie Harskamp, directeur eigenaar van Harskamp Daken BV in Meppel.

Design Pressure Cooker

De 'Design Pressure Cooker' wordt enkele keren per jaar door Syntens landelijk georganiseerd. In november werd het in het Noorden gehouden als onderdeel van het evenement 'Design in Groningen'. De pressure cooker vond plaats bij een van de visitekaartjes op het gebied van design in Groningen: Vos Interieurs. Tot de deelnemers behoorden onder meer bierproducent Grunn Bier, Watersportcamping Heeg en de Penitentiaire Inrichting Veenhuizen.

Er waren in totaal zeventien deelnemers; van hen werden deze dag negen ondernemers gekoppeld aan designers. Samen moesten ze tussen 's morgens half tien en 's middags vier uur werken aan verbeteringen aan het design van hun product of aan het oplossen van problemen. 'Het was de derde keer dat we in het Noorden zo'n Pressure Cooker hebben georganiseerd. Het is misschien wat uitzonderlijk om een uur of acht achter elkaar design-problemen op te lossen. Maar onze ervaring is dat oplossingen die onder zo'n hoge tijdsdruk worden bedacht, meestal zeer bestendig zijn', vertelt Syntensadviseur Saskia Bosch. Volgens haar waren alle deelnemers na afloop enthousiast en de verwachting is dat een groot deel van de contacten wordt voortgezet.

Enthousiast

Dit enthousiasme wordt dus gedeeld door de ondernemers. Harry Harskamp: 'Het was erg interessant en leerzaam. De meeste deelnemers binnen ons team hadden niet eerder van een pressure cooker gehoord. Fantastisch hoe dit werkt, hoe problemen in een oogwenk worden getackled, en hoe je samen uiteindelijk tot een fantastisch resultaat komt.' Er was door zijn bedrijf een lichtgewicht anker voor kleine dakwerkzaamheden ontwikkeld en ze wilden samen met een ontwerper kijken of dit nog verbeterd kon worden. Er is nu een nieuw ontwerp gemaakt waarvan binnenkort een proefmodel wordt gemaakt dat dan getest wordt door TNO.

Stoot- en krasvaste kast voor TV

Andere deelnemers waren onder meer: Watersportcamping Heeg, dat antwoord zocht op de vraag: hoe maak ik regenachtige dagen op de camping leuk? De PI Veenhuizen kreeg steun bij het ontwikkelen van een speciale televisie voor gedetineerden. De designer kwam met het idee om er een soort stoot- en krasvaste kast omheen te maken, die ook doorzichtig is zodat er niks in gesmokkeld kan worden.

Nieuwe verpakking Gronings bier

De Groninger stads brouwerij , Grunn speciaal bier, heeft een nieuwe verpakking laten ontwikkelen waardoor dit Groningse speciaal bier nu beter door supermarkten kan worden verkocht. 'Dankzij de nieuwe verpakking lijkt het er op dat ons bier daadwerkelijk binnenkort in de supermarkten staat. Het was dus een zeer goede dag !', aldus een tevreden woordvoerder van de Groninger Stadsbrouwerij.