Algemene Onderwijsbond

AOb: geef docenten zeggenschap over het onderwijs

Verschillende media kwamen deze week met negatieve verhalen over de onderwijskwaliteit van een aantal hbo-opleidingen. Hoewel de aard van de problemen overal anders is, tonen deze incidenten aan dat er snel iets moet veranderen in het sturingsmechanisme van onderwijsinstellingen.

AOb-bestuurslid Ben Hoogenboom constateert een enorme kloof tussen bestuurders en docenten. `De eerste groep bepaalt wat er in het onderwijs gebeurt, terwijl de docenten degenen zijn met het meeste verstand van het onderwijs zelf. Dat is toch raar?'

Volgens de AOb is het denken over de manier waarop onderwijsinstellingen worden gefinancierd doorgeslagen. Hoogenboom: `Er wordt steeds meer gestuurd op meetbare indicatoren, zoals rendementscijfers. Terwijl het juist moet gaan om de kwaliteit van een opleiding. Dat is echter veel moeilijker te meten. Daarom pleiten wij ervoor de docent weer de centrale plaats te geven in het onderwijs.'

Bij het ministerie van OCW denkt men daar kennelijk anders over: dat sloot onlangs een zogenaamd `hoofdlijnenakkoord' in het hbo en vond het daarbij niet nodig de docenten in het geheel te betrekken. `Een klassiek voorbeeld van wat er mis gaat in het hbo,' oordeelt Hoogenboom. `Staatssecretaris Zijlstra maakt afspraken met de HBO-raad over het onderwijs aan de hogescholen. De docenten zijn domweg genegeerd, terwijl zij de onmisbare schakel zijn. De gevolgen van deze denkfout zijn in dat akkoord ook zichtbaar: zo zijn is er niet nagedacht over de checks and balances binnen de instellingen. Dat maakt de rendementsafspraken erg riskant.'

De AOb wil dat docenten een zelfstandige positie krijgen. Hoogenboom: `De toetsing en normering kan door niemand beter worden ingevuld dan door de docenten zelf. Zo zouden examencommissies exclusief uit docenten moeten bestaan, iets wat in de praktijk helaas niet altijd zo is.'

Daarnaast baart de grote onzekerheid waarin veel docenten hun werk moeten doen de AOb zorgen. `We zien dat steeds meer collega's met een flexibel contract voor de collegebanken staan. In de rechtspraak benoemen we rechters voor het leven om de onafhankelijkheid van het oordeel te verzekeren. In het HBO moeten docenten ook kunnen werken zonder de constante druk van de vraag of het contract wel verlengd gaat worden.'