Zorgorganisatie Opella gooit regels overboord
Persbericht van Opella
Vanaf vandaag lapt zorgorganisatie Opella de regels letterlijk aan haar
laars. De organisatie neemt deel aan een experiment van het Ministerie
van VWS om de uitdijende bureaucratie in de zorg een halt toe te
roepen. Schrappen van regels betekent dat Opella veel klantgerichter
kan gaan werken. Met functionele regels, in plaats van onnodige regels.
De klant merkt dat direct
Schrappen van regels betekent dat de medewerker meer tijd krijgt voor
de klant. De medewerker hoeft immers niet meer allerlei gegevens te
registreren. Met de klant wordt afgesproken welke ondersteuning hij of
zij graag wil. Deze afspraken worden vastgelegd in een plan. Voor de
ene persoon betekent dit meer tijd voor een dagelijkse wandeling; de
ander geeft liever de voorkeur aan een goed gesprek of een keer samen
iets lekkers bakken. De nieuwe aanpak start op Opellalocatie Walraven
in Bennekom en wordt daarna verder uitgerold over de organisatie. In
Walraven wonen zo'n 100 mensen zelfstandig in 68 appartmenten, indien
nodig met zorg en ondersteuning van Opella. Verder zijn er twaalf
kleinschalige woningen, waar elk zes mensen met dementie wonen.
Kleine diensten
Opella is zorgondernemer op de zuidelijke Veluwe. Zij bestaat in 2012
tien jaar en telt 2300 medewerkers en ruim 3500 klanten. Opella
betekent letterlijk 'kleine dienst'. Kleine diensten met een grote
waarde staan centraal. Met deelname aan het VWS-project benadrukt
Opella haar klantgerichte en vooruitstrevende karakter. Het project
past in de ontwikkeling die de organisatie de afgelopen jaren
doormaakte om vooral als dienstverlener beschikbaar te zijn voor
klanten en het verleden als 'instituut' achter zich te laten.
Links:
http://www.opella.nl/page/298/pers.html
Razende Robot Reporter