Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Spectaculaire daling filezwaarte in 2011

Volgens berekeningen van de ANWB is de filezwaarte* in 2011 spectaculair gedaald. Ten opzichte van de gemiddelde filezwaarte van de afgelopen vijf jaar is er een daling van 27 procent. Volgens de ANWB hebben vooral automobilisten in de regio Amsterdam dat gemerkt. Op de snelwegen rond Rotterdam waren de files niet veel korter, toch was daar de daling 8 procent.

De belangrijkste oorzaken van de afname zijn het gunstige weer in het afgelopen jaar en de opening van spitsstroken. In de regio Amsterdam zijn spitsstroken aangelegd op de A1 en de A9. In de regio Rotterdam hebben de snelwegen geen extra rijstroken gekregen. De invloed van het weer werd wederom aangetoond op 21 november. Door de mist hield Rijkswaterstaat de spitsstroken gesloten en stond er tijdens de ochtendspits meer dan 450 kilometer file.

De A2 Amsterdam - 's-Hertogenbosch is uit de file top 10 verdwenen. Extra rijstroken zorgen daar voor kortere files. De A4 tussen Amsterdam en Den Haag blijft het grootste knelpunt tijdens de spits. In tegenstelling tot de landelijke daling is de filezwaarte daar zelfs toegenomen. Ook op de A50 Arnhem - Eindhoven waren de files dit jaar weer langer.

De drukste spitsen zijn de dinsdagochtend- en de donderdagavondspits.

Vergeleken met 2010 zijn de files 25 procent korter.


* Filezwaarte = lengte file maal duur file

|   |File top 10 2011                                     |    |    |
|   |                         |                           |2011|2010|
|1  |A4 Amsterdam->Den Haag   |Roelofarendsveen-Hoogmade  |?   |1   |
|2  |A50 Arnhem->Eindhoven    |knp.Grijsoord-knp.Ewijk    |?   |4   |
|3  |A20 Hoek van             |Kleinpolderplein           |?   |6   |
|   |Holland->Gouda           |                           |    |    |
|4  |A1 Amsterdam->Amersfoort |Eembrugge-knp.Hoevelaken   |?   |10  |
|5  |A12 Utrecht->Arnhem      |knp.Lunetten-Bunnik        |?   |5   |
|6  |A28 Zwolle->Utrecht      |Nijkerk-Leusden            |?   |7   |
|7  |A10-West ->Zaanstad      |Coentunnel                 |?   |-   |
|8  |A4 Den Haag->Amsterdam   |Leidschendam-Zoeterwoude   |?   |-   |
|9  |A28 Utrecht->Zwolle      |Utrecht-Amersfoort         |?   |-   |
|10 |A13 Den Haag->Rotterdam  |Delft-Berkel en Rodenrijs  |?   |8   |
|   |                         |                           |    |    |
|   |File top 10 ochtendspits |                           |    |    |
|   |                         |                           |2011|2010|
|1  |A28 Zwolle->Utrecht      |Nijkerk-Leusden            |?   |2   |
|2  |A9 Alkmaar->Amstelveen   |knp.Velsen-knp.Rottepolderp|?   |3   |
|   |                         |lein                       |    |    |
|3  |A27 Almere->Utrecht      |Hilversum-Bilthoven        |?   |4   |
|4  |A4 Amsterdam-> Den Haag  |Roelofarendsveen-Hoogmade  |?   |6   |
|5  |A4 Den Haag->Amsterdam   |Leidschendam-Zoeterwoude   |?   |10  |
|6  |A8 Zaanstad->Amsterdam   |knp.Zaandam-knp.Coenplein  |?   |8   |
|7  |A12 Den Haag->Utrecht    |Reeuwijk                   |?   |9   |
|8  |A7 Hoorn->Amsterdam      |afrit Wijdewormer          |?   |-   |
|9  |A12 Arnhem->Utrecht      |Maarsbergen                |?   |-   |
|10 |A12 Duitse grens->Arnhem |Duiven                     |?   |-   |
|   |                         |                           |    |    |
|   |File top 10 avondspits   |                           |    |    |
|   |                         |                           |2011|2010|
|1  |A4 Amsterdam->Den Haag   |Roelofarendsveen-Hoogmade  |?   |3   |
|2  |A12 Utrecht->Arnhem      |knp.Lunetten-Bunnik        |?   |1   |
|3  |A50 Arnhem->Eindhoven    |knp.Grijsoord-knp.Valburg  |?   |-   |
|4  |A1 Amsterdam->Amersfoort |Eembrugge-knp.Hoevelaken   |?   |10  |
|5  |A10-West->Zaanstad       |Coentunnel                 |?   |5   |
|6  |A13 Den Haag->Rotterdam  |Delft-Berkel en Rodenrijs  |?   |9   |
|7  |A27 Utrecht->Almere      |Bilthoven-knp.Eemnes       |?   |8   |
|8  |A20 Hoek van             |Kleinpolderplein           |?   |-   |
|   |Holland->Gouda           |                           |    |    |
|9  |A28 Utrecht->Zwolle      |Utrecht-Amersfoort         |?   |-   |
|10 |A15 Europoort->Rotterdam |Brielle-knp.Vaanplein      |?   |-   |
Verkeersnieuws 2011

9 maart: Lange files door massale vaccinatie in Amsterdam Het verkeer op de Ring van Amsterdam kwam woensdagochtend 9 maart flink vast te staan. In de Sporthallen Zuid was een grote 'BMR-DTP' vaccinatie-actie voor kinderen uit Amsterdam en omstreken. Omdat veel ouders hun kroost met de auto brachten raakte de afrit S108 overbelast.

11 maart: Schietpartij op de A1
Een schietpartij op de A1 Amsterdam-Amersfoort veroorzaakte in de ochtendspits van vrijdag 11 maart een verkeerschaos in het midden van het land. De A1 was lange tijd in beide richtingen dicht. Er ontstonden lange files op de A6 en A28. Op de A27 vanuit Almere werd de file zelfs 30 kilometer lang.

19 mei: Verkeersinfarct Rotterdam
Donderdag 19 mei was er een verkeersinfarct bij Rotterdam. Door een oliespoor op het knooppunt Kethelplein stond er in totaal 70 kilometer file op de wegen rond Rotterdam.

Juli: Afsluiting IJtunnel
Verkeer in de omgeving van Amsterdam had in juli veel hinder van de werkzaamheden in de IJtunnel. Vooral op de Ring Amsterdam veroorzaakte dat langere files.

30 augustus: 'Snelwegschutter' veroorzaakt file
Een politieonderzoek naar de zogenaamde snelwegschutter veroorzaakte dinsdag 30 augustus 12 kilometer file op de A4 richting Den Haag. Voor het onderzoek moest er bij Leidschendam een rijstrook dicht.

September: Veel hinder op A58 bij Vlaketunnel
Tijdens de weekends in september hadden automobilisten in Zeeland veel hinder van de afsluiting van de Vlaketunnel in de A58. In november 2010 kwam er op het wegdek een vloerdeel naar boven, waarna bleek dat er nogal wat schade was aan de constructie van de tunnel. Dat werd in september hersteld.

21 november: Spitsstroken dicht door mist
Maandag 21 november stond er tijdens de ochtendspits meer dan 450 kilometer file. Rijkswaterstaat moest vanwege de mist de spitsstroken dicht laten. Spitsstroken worden met camera's gecontroleerd, door de mist kon Rijkswaterstaat de veiligheid niet garanderen. Veel dagelijkse files waren twee tot drie keer langer dan normaal.

---- --