Politie en vuurwerkverkopers samen in actie tegen alcohol in verkeer
Eerst een Bob, dan de dop voor jonge bestuurders die vuurwerk kopen
Assen, Groningen, 27-12-2011 o Bijna zeventig officiële
vuurwerkverkooppunten in Groningen en Drenthe werken de komende dagen
mee aan een actie van Regiopolitie Groningen en Drenthe. De actie is
bedoeld om bestuurders erop te wijzen dat ze niet met alcohol op achter
het stuur moeten stappen. Jongeren tussen de 18 en 24 jaar die vuurwerk
kopen bij een van de deelnemende verkopers krijgen op vertoon van hun
rijbewijs een speciale flesopener cadeau van de politie. De Groningse
en Drentse politie ondersteunen met deze eigen actie de landelijke
Bob-campagne die half december van start ging.
Van de in totaal 157 officiële vuurwerkverkooppunten in Groningen en
Drenthe werken er 69 mee aan de actie van de politie. Zij hebben voor
de kerst een doos met flesopeners ontvangen. Die geven ze weg aan
jongeren tussen 18 en 24 jaar die vuurwerk komen kopen, op voorwaarde
dat zij hun rijbewijs kunnen tonen. De slogan Eerst een Bob, dan de dop
die op de flesopener staat, wijst erop om eerst een Bob te zoeken voor
je wilt gaan drinken. Op de verkooppunten hangt bovendien een poster
van de landelijke Bob-campagne om iedereen erop te wijzen dat een echte
Bob helemaal niet drinkt.
De actie borduurt voort op het succes van vorig jaar, toen al bijna
zestig vuurwerkverkooppunten meewerkten. De reacties op de flesopener
waren toen zeer positief, zowel van de jongeren aan wie ze werden
uitgereikt als van de verkopers. Een groot deel van die verkopers heeft
zich daarom dit jaar opnieuw aangemeld om aan de actie mee te werken.
Jonge automobilisten
Uit ongevalscijfers blijkt dat jonge automobilisten nog onevenredig
vaak betrokken zijn bij verkeersongevallen. Alcoholgebruik speelt
daarbij vaak een rol. Uit controlecijfers van Regiopolitie Groningen
blijkt verder dat jonge bestuurders relatief vaak met teveel alcohol op
achter het stuur zitten. Voor de Groningse en Drentse verkeerspolitie
was dit aanleiding om de jonge bestuurders nog eens op hun
verantwoordelijkheid te wijzen en hen te attenderen op de keuze om een
Bob te regelen in plaats van zelf met een slok op te gaan rijden. Juist
in de periode rond oud en nieuw is dat heel belangrijk.
100 procent Bob, 0 procent op
De meeste mensen zijn zich wel bewust van de gevaren van rijden onder
invloed, maar toch drinken veel mensen wel één of twee glazen alcohol
terwijl ze nog moeten rijden. De landelijke Bob-campagne 100 procent
Bob, 0 procent op wil, met name jonge, bestuurders erop wijzen dat je
het beste helemaal geen alcohol kan drinken als je nog moet rijden.
Want zelfs één glaasje heeft al invloed op de rijvaardigheid en het
reactievermogen van bestuurders.
Politie Drenthe